rozšírené vyhľadávanie
SK | EN | CZ
SúvisiaceNovinky

Inovačný ekosystém

Nassim Nicholas Taleb napísal dve známe knihy. Jednu o čiernych labutiach a druhú o antikrehkosti. V tej prvej hovorí o tom, že občas nastanú veľmi nepravdepodobné udalosti s veľmi veľkými následkami (čierne labute). Nepíše sa o nich v knihách, neexistujú k nim prípadové štúdie a algoritmy riešenia. Krehké organizácie sa pri neočakávaných stresoch zrútia, pružné organizácie prežijú a antikrehké sa posilnia.
Nassim Nicholas Taleb napísal dve známe knihy. Jednu o čiernych labutiach a druhú o antikrehkosti. V tej prvej hovorí o tom, že občas nastanú veľmi nepravdepodobné udalosti s veľmi veľkými následkami (čierne labute). Nepíše sa o nich v knihách, neexistujú k nim prípadové štúdie a algoritmy riešenia. Krehké organizácie sa pri neočakávaných stresoch zrútia, pružné organizácie prežijú a antikrehké sa posilnia. Mnohé firmy, žijú vo svojom svete – poznajú svoje produkty a procesy, myslia si, že poznajú aj svojich zákazníkov, ich plány, problémy a stratégie, majú pocit, že konkurenti majú za nimi odstup, optimalizujú svoje procesy a činnosti, každý deň sú všetci ponorení v operatíve, na ktorú nadávajú, ale v podstate ju majú radi. Je to svet, v ktorom každý deň riešia množstvo naliehavých problémov, majú pocit užitočnosti a nenahraditeľnosti.

Zrazu priletí čierna labuť – nová, prelomová technológia, alebo niekto z úplne iného oboru podnikania, ktorého sme za konkurenta vôbec nepovažovali, uspokojí potreby našich zákazníkov lepšie ako my a zoberie nám zákazníkov aj peniaze. Naše optimálne procesy sú zrazu nepotrebné, naše výrobky vypredávame pod cenu, naše technológie a znalosti sú zastaralé. Že sa to nedeje? Neverte, čierne labute sa rozmnožili. Nielen vo forme tsunami, zemetrasení a iných katastrof, ale aj vo forme nových technológii, materiálov a podnikateľských modelov, ktoré v krátkom čase prevalcujú celé podnikateľské odvetvie. Spomínam si na obdobie, keď som ako mladý inžinier začínal vo Fraunhoferovom inštitúte IPA Stuttgart. My sme vyvíjali prvé verzie simulačného systému Simple++ (dnes PlantSimulation) a v našom sesterskom inštitúte v Erlangene chlapci komprimovali zvuk. Vytvorili špeciálny formát, nazvali ho MP3 a v nasledovných 20 rokoch totálne zmenili biznis v oblasti hudby a hudobných nosičov.

Odvtedy prileteli ďalšie čierne labute – Kodak vraj položili digitálne technológie, mobily pochovali pevné linky a telefónne búdky, prichádzajú technológie 3D tlače, elektromobilita, karbónové vlákna a kompozity, drony, a množstvo ďalších prelomových zmien. Na začiatku ich väčšina ľudí nevidí, potom sa im smeje a spochybňuje ich, nastáva fáza obdivu ale aj obrany starého systému, ktorý nechce opustiť svoje pozície (Elonovi Muskovi robia v niektorých štátoch USA problémy s predajom elektromobilov cez internet, v niektorých krajinách zakázali UBER).

Kto chce dnes robiť inovácie, musí sa prepojiť s celým svetom, sieťovať sa, vytvoriť okolo svojej firmy inovačný ekosystém, v ktorom môžu vznikať nápady a rýchlo sa premieňať na reálne biznisy. Nikdy v minulosti neprichádzali nové prelomové technológie  tak razantne a rýchlo. Nie je možné mať všetky potrebné znalosti vo firme, nie je možné vlastnými silami a kapacitami účinne reagovať na rýchle zmeny v okolí. Treba urobiť toto:

1. Zodvihnúť hlavy z operatívy (aj keď ju milujeme) a začať sa zaoberať viac tým čo sa deje vo svete podnikania okolo našej firmy. Kedysi sme sa učili vidieť plytvanie v procesoch, dnes sa musíme viac učiť vidieť a vyhodnocovať trendy  na trhu. Je dôležitejšie zbadať vlnu tsunami skôr ako konkurenti a reagovať tak, aby nás nezničila, ale vyniesla hore, ako optimalizovať počet ľudí v sklade alebo na montážnej linke.

Obr.1. Takto prichádzajú nové technológie


2. Vytvoriť skupinu ľudí a sieť, ktorá sa bude aktívne zaoberať vyhodnocovaním trendov, hľadaním príležitostí, prípravou a realizáciou inovácií.



Obr.2. Sieťovanie ľudí z firiem – spájanie zdrojov, vzájomné inšpirácie, prepájanie oborov a znalostí


3. Vytvoriť funkčný, živý inovačný ekosystém, ktorý bude neustále skenovať nové trendy na trhu, objavovať a vyhodnocovať nové príležitosti, prepájať expertov, hľadať inšpirácie a rozvíjať nové znalosti.



Obr.3. Príklad inovačného ekosystému

Je  veľa dôvodov, prečo nerobiť inovácie a nebudovať inovačný ekosystém – nedostatok peňazí, času, ľudí, niekdy strach z pravdy, alebo z toho, že nám svet ukradne naše „geniálne" nápady. Nemusíme robiť vôbec nič, môžeme driemať, obdivovať sa v zrkadle, naháňať robotníkov na linkách a optimalizovať režistov v skladoch. A raz sa dožijeme toho, že budeme mať dosť času aj ľudí, ktorí nebudú mať čo na práci a všetci si budeme čítať naše staré a zaprášené nápady, ktoré sme starostlivo schovali pred svetom a nemali sme na ne čas. A k logu našej firmy si doplníme tri známe písmena -  RIP.

Chcete odoberať newsletter IPA Slovakia?

Zostaňte s nami v spojení s newslettrom IPA a vyberte si, o ktoré informácie máte záujem.

Komentáre

Tento článok ešte nemá žiadne komentáre. Buďte prvý!

TOP články

5 dôvodov, prečo sa zúčastniť na ...Konferenciu Výrobný manažment organizujeme s cieľom ...

KTO STOJÍ ZA Očakávajme neočakávané a ...Každý z nás chce porozumieť budúcnosti, ktorá ho čaká ...

Umelá inteligencia, pomocník náš ...Vedeli ste, že švédska pálenica chce využiť ...

Najnovšie články

R2-D2, C-3POPoznáte robotov R2-D2 a C-3PO z kultového filmu ...

Využitie digitálneho dvojčaťa v oblasti ...V dnešnej dobe, kedy sa každý podnik snaží byť čo najviac ...

Život bez cieľa predsa dáva zmyselO ľuďoch bez cieľa sa hovorí ako o tých, ktorí nevedia ...
Klasická verzia webu
© 2012 IPA Slovakia, All rights reserved