rozšírené vyhľadávanie
SK | EN | CZ

Bol Steve Jobs Lean praktikom?

Od smrti Jobsa sa objavuje veľa porovnaní s inými veľkými inovátormi. Najčastejšie s Thomasom Edisonom a Henry Fordom. Porovnávanie s Edisonom je trošku od veci, nakoľko Edison bol v prvom rade vynálezcom a až potom podnikateľom. Edison viacmenej nemal záujem, ale ani schopnosť urobiť most medzi vynálezom a jeho komercializáciou.

Hoci sú Jobs aj Ford považovaní za vynálezcov, tajomstvo ich úspechu nie je v objave typu "vymyslel som žiarovku". Ford predsa nevynašiel automobil. Dokonca nevynašiel ani spôsob pásovej výroby alebo zameniteľných súčiastok. Podobne Jobs nevynašiel počítač, grafické rozhranie, hudobný prehrávač a ani tablet. To čo obaja urobili, bolo že vytvorili predajný balíček, ktorý bol svojím obsahom inovatívny. 

Poučné paralely medzi Jobsom a Fordom nájdeme pomerne ľahko. Fordov prínos  je dobre známy - ako prvý vytvoril udržateľnú pásovú výrobu vo veľkom rozsahu. Synchronizácia sa stala aj jedným zo základných cieľov lean systémov. Ford sa stal najbohatším priemyselníkom svojej doby, tým že uviedol na trh prielomové výrobky, ktoré vyrábal radikálne iným spôsobom ako dovtedy a vedel postaviť aj funkčný obchodný model. Jobs spoločne s Wozniakom začali predávať personálne počítače, ktoré na rozdiel od vtedy dostupných integrovali v sebe klávesnicu, mikroprocesor a výstup na monitor.

 

Obr: Prvý personálny počítač Apple I a legendárny Ford T model

Jobs a Ford zdieľajú spolu neúprosné úsilie o zlepšenia - počas celej doby, ako stáli v čele firiem. Denný kaizen vykonávaný každým, bol charakteristickou črtou ich prístupu. Na rozdiel od Fordovského prístupu, ktorý zdôrazňoval zmenu prístupu (Check your brain) u dverí fabriky, Jobs vyžadoval zapojenie celej osobnosti do zlepšovania.

Obaja sú neslávne známi aj svojimi chybami. Nároční, hrubí k ľuďom, odmietajúci názory iných - nie priamo teda stelesňovali všetky dôležité princípy rešpektovania ľudí v lean. Jobs prejavoval zdanlivo málo rešpektu voči pracovníkom, ktorí na druhej strane oceánu montovali jeho výrobky. Ford bol oceňovaný za podporu svojich pracovníkov veľkými akciami ako zavedením $5 za deň alebo založením Fordovej školy, ktorá poskytovala základné vzdelanie. Všetky tieto myšlienky, akokoľvek dobre znejú, môžu byť považované za samoúčelné. Potreboval prilákať dovtedy nevídané množstvo pracovníkov a potreboval , aby pracovali efektívnejšie, pričom neváhal zaviesť dennú mzdu.

Jednou z najzaujímavejších paralel medzi tými dvoma mužmi je ich pohľad na supply chain. Ford bol najznámejším priaznivcom vertikálnej integrácie, ktorá znamenala komplexný pohľad na tok. Fordovi sa však nikdy nepodarilo integrovať dílerskú sieť takým spôsobom ako Jobsovi. Podobne sa aj Jobs snažil udržať väčšinu procesov vo firme. Od vývoja hardware, software, operačného systému, web služieb, periférnych zariadení až po maloobchod. Tento prístup sa mu podarilo udržať aj napriek tomu, že v odvetví v ktorom pôsobil sa tento prístup zavrhol pričinením rozličných konzultantov a teoretikov, ktorí striktne doporučovali orientáciu na niekoľko kľúčových kompetencií (Zaujímavosťou je, že Macintosh bol prvý krát vyrábaný vo Fremonte, niekoľko krokov od Nummi závodu, ktorý založila Toyota a GM v 1984). 

Na rozdiel od Forda sa však Jobs nesnažil vyrábať každý komponent vo svojich podnikoch. Nenasledoval teda filozofiu extrémnej vertikálnej integrácie podľa Fordovho modelu, ale ani modulárny supply chain model Dellu (taký obdivovaný investormi) alebo iných obchodných reťazcov. Uplatňoval veľmi jednoduchú filozofiu, hľadania globálne najlacnejšej ceny položky, pričom si vybral cestu spolupráce s malým počtom dodávateľov, s ktorými sa snažil budovať úzke vzťahy. Jeho hlavným motívom bolo mať kontrolu nad situáciou.

Najväčšou paralelou medzi Jobsom a Fordom je ich prístup a fenomenálny úspech s produktovo - procesnými inováciami. Obaja tvrdia, že vedia lepšie čo ich zákazník potrebuje, ako oni sami. Ford hovoril: "Ak sa spýtam mojich zákazníkov, čo by chceli, väčšinou povedia, že rýchlejšieho koňa." Podobne Jobs hovoril: "Nemôžete sa pýtať zákazníkov čo chcú a snažiť sa im to dať. Počas toho ako budete robiť na tom čo zákazníci chcú, určite budú chcieť zase niečo nové." Jobsovi sa páčili aj myšlienky W. Gretzkeho, ktorý hovorí na margo svojho úspechu: "Nekorčuľujem tam, kde je puk, ale tam kde bude"

Obaja robili rozhodnutia na základe marketingových výskumov a spätnej väzby od zákazníkov. Víziou ich produktov bolo byť pre ľudí. Obaja riešili zákaznícke potreby, nie to čo zákazníci chcú. Podobne ako Jobs a Ford aj Toyota urobila veľa produktových rozhodnutí založených na rozhodnutí šéfkonštruktéra bez ohľadu na formálne marketingové prieskumy. Takto uvedené výrobky boli úspešné nie preto, že by boli spojené s prevratnou technológiou, ale preto že vynechali nepotrebné technológie, aby výrobok zjednodušili, urobili ho viac user - friendly (Ipad, T model,..). Napríklad okrem osobnej mobility poskytoval model T aj osobné spojenie so svojim užívateľom. Bol personifikovaný  krstným menom, čo ho posúvalo do role člena rodiny. Je veľmi veľa spoločného medzi Tin Lizzy (hovorové označenie T Modelu) s ručným štartérom z roku 1907 a osobným počítačom Apple Lisa z 80 rokov (integrovaná obrazovka,…).

To čo mali Ford a Jobs spoločné bolo v schopnosti integrovať produkt, procesy a aj biznis model takým spôsobom, že znamenali posun pre svojich zákazníkov a dá sa povedať aj celý svet. To čo znie ako lean z Jobsovho príbehu sa dá vyjadriť výrazom: "Ostaň hladný, ostaň pobláznený. Nikdy nebuď spokojný, zabávaj sa."   

Článok je voľným doplneným prekladom newsletteru Johna Shooka z Lean Enterprise Institutu.

Chcete odoberať newsletter IPA Slovakia?

Zostaňte s nami v spojení s newslettrom IPA a vyberte si, o ktoré informácie máte záujem.

Komentáre

Tento článok ešte nemá žiadne komentáre. Buďte prvý!

TOP články

Sme Generácia Ypsilon!„Jsem Generace Ypsilon, nemusím nic, a můžu všechno, a ...

Údržba v období krízyPrinášame vám rozhovor s odbornými garantmi konferencie ...

Jesenný Deň majstrov doplnený o ...Prijmite naše pozvanie na 8. Deň majstrov, ktorý sa ...

Najnovšie články

R2-D2, C-3POPoznáte robotov R2-D2 a C-3PO z kultového filmu ...

Umelá inteligencia, pomocník náš ...Vedeli ste, že švédska pálenica chce využiť ...

Využitie digitálneho dvojčaťa v oblasti ...V dnešnej dobe, kedy sa každý podnik snaží byť čo najviac ...
Klasická verzia webu
© 2012 IPA Slovakia, All rights reserved