rozšírené vyhľadávanie
SK | EN | CZ

Ako rýchlo zlepšiť podnikovú kultúru?

Pod pokrievku podnikovej kultúry dokážeme zakryť akýkoľvek problém vo firme. Niekedy mám pocit, že je to tak zahmlené, že len málokto vie, čo konkrétne urobiť pre jej zmenu.



Podľa mňa však existuje 5 kľúčových znakov podnikovej kultúry, ktoré sa dajú ľahko a rýchlo zmeniť:

 

1.       Jasné zameranie
Keď pozerám mnohé firemné dashboardy, tak mám pocit, ako by som bol v kabíne pilota lietadla. Jediný kto tomu rozumie, je pilot a cestujúci netušia čo s tým. V lietadle to nie je problém, lebo prirodzene očakávame, že cestujúci sa len vezú. Ak vo firme nechceme ľudí, čo sa len vezú, prvým predpokladom je, že musia vedieť, čo je skutočne dôležité, aby sa vedeli zapojiť.

Na prvý pohľad sa nám môže zdať dôležitých veľa vecí. Znižovať náklady, zlepšovať kvalitu, skracovať dodacie doby, zlepšovať plnenie termínov, zvyšovať bezpečnosť, eliminovať plytvanie,... Výsledkom je, že všetko do čoho sa pustíme, môžeme považovať v určitom smere za zlepšenie. Nakoľko zlepšenia idú rôznym smerom, zväčša málokedy pocítime výraznejší posun v nejakej oblasti. Ak chcete vytvoriť vo firme stav, aby sme sa všetci vydali jedným smerom, skúste popremýšľať nad súvetím. Bolo by skvelé, keby...

2.       Rozhodovanie na základe faktov nie domnienok a skúseností
Ľudia majú radi istotu a keď ju nemajú, tak si ju podvedome vytvoria. Väčšinou tým, že svoje domnienky a predchádzajúce skúsenosti začnú považovať za fakty. Cestou, ako z toho von, je podpora transparentnosti a vizualizácie vo všetkých kľúčových oblastiach. Každý musí poznať rozdiel medzi aktuálnym stavom a cieľovým stavom. Niekedy sa hovorí, že žiadne dáta, žiadny míting. Skúste preto zaviesť predtým, ako začnete na mítingu rozprávať, pravidlo WAIT (Why Am I Talking). To, čo chcem k téme stručne povedať: Je užitočné? Je pravdivé? Je teraz ten správny čas?

3.       Schopnosť experimentovať, nie skúšať
Ak sa na niečo skutočne zameriame, nie je problém dosiahnuť výsledky. Problém je výsledky aj dlhodobo udržať. Príčinou býva, že pri riešení ideme často len po povrchu. Vyskúšame rýchlo niečo urobiť a čakáme, ako to dopadne. Ak sa to zlepší, máme pocit, že sme to vyriešili. To, že sa problém po čase opakuje, je znakom, že sme neodstránili koreňovú príčinu riešenej odchýlky. Nie je však jednoduché nájsť skutočnú koreňovú príčinu. Často sa pohybujeme v neznámej zóne, kde nevládne absolútna istota nad príčinnými vzťahmi. Najúčinnejšou stratégiou v takýchto situáciách je pripustiť si, že náš ďalší krok je iba experiment, ktorým si merateľne overíme, či bude fungovať naša hypotéza. 

4.       Viac činov ako rečí
Radšej máme veci pod kontrolou, ako by sme mali pripustiť, že niečo nevieme. Nevedieť niečo znamená v našej kultúre bohužiaľ viac zlyhanie, ako príležitosť niečo nové sa naučiť. Preto máme radi, keď ide všetko podľa plánu. Každá prípadná odchýlka nás vyrušuje a v zásade je nežiadúca. Riešenie tejto situácie preto hľadáme v dokonalejšom plánovaní. A tak diskutujeme a diskutujeme o svojich plánoch, vyhodnocujeme riziká a hľadáme imaginárny lineárny svet. Avšak aj najdokonalejší plán skončí pri prvom kontakte s realitou. Preto každé stretnutie musí skončiť reálnou aktivitou, ktorú uskutočníme. Inak bolo zbytočné.

5.       Rýchla spätná väzba
Obecne má každý viac úloh ako dokáže zvládnuť. To nás vedie pri definovaní termínov nových úloh často k horizontu kalendárnych týždňov a v horšom prípade mesiacov. Spýtajte sa preto, čo môžeme urobiť ešte dnes, aby sme si overili, či budú fungovať naše plány?

 


Nejde o komplexný návod na zmenu podnikovej kultúry, skôr o prvé kroky s jasnými prínosmi. Týmto spôsobom sú vedení ľudia v špičkových firmách ako napríklad v Toyote. Ak chcete vedieť viac ako na to, doporučujem prečítať si knihu Toyota KATA, alebo mi len jednoducho napíšte.

 

Chcete odoberať newsletter IPA Slovakia?

Zostaňte s nami v spojení s newslettrom IPA a vyberte si, o ktoré informácie máte záujem.

Komentáre

Tento článok ešte nemá žiadne komentáre. Buďte prvý!

TOP články

Ako nestratiť kontakt s trendmi ...Svet je každý rok síce o niečo rýchlejší, na druhej strane ...

Ako rýchlo zlepšiť podnikovú ...Pod pokrievku podnikovej kultúry dokážeme zakryť akýkoľvek ...

FMEA – hodnotíme riziko správne?Veľa firiem používa metodiku FMEA (Failure Mode and Effects ...

Najnovšie články

Rozhovor s Jirkom Doležalom - DOLLERDvaja vysokoškoláci, Jirka Doležal a Honza Emler, ktorí si ...

Strategické inovačné princípy v OMSVlado Levársky patrí k ľuďom, s ktorým som sa prvýkrát ...

Pravidlá a tipy pre nastavenie ...V úvode tohto článku je potrebné zdôrazniť, že v ...
Klasická verzia webu
© 2012 IPA Slovakia, All rights reserved