rozšírené vyhľadávanie
SK | EN | CZ

Vždy ma zaujmú „ľudskí“ manažéri s analytickým myslením a dôverou k svojim podriadeným

Rozhovor s Monikou Uhrovou,  projektovou manažérkou, absolventkou Žilinskej univerzity, Strojníckej fakulty odboru Inžinierstvo riadenia priemyslu. Zaoberá sa hlavne oblasťou logistiky a priemyselných auditov, systémami riadenia zásob, optimalizáciou materiálových tokov a oblasťou projektovania výrobných systémov. Spolupracovala na viacerých projektoch ako zodpovedný riešiteľ alebo vedúca projektu, napríklad pre spoločnosti Dana Glacier Tribometal Slovakia, Vojus, Teslamp, PSL, RIBE Slovakia, Leoni Slowakia, SHP Group, Johns Manville, Boge, Sauer Danfoss a iné. Aktuálne pripravuje Fórum praktickej logistiky, ktoré sa bude konať 16. -17. 9. v Žiline. 
Aké boli najzaujímavejšie projekty, ktoré si robila?

Je ťažko povedať, ktoré boli najzaujímavejšie. Môžem však veľmi rýchlo povedať, ktoré boli pre mňa výzvou, obavou a cieľom zvládnuť ich za každú cenu, boli to všetky moje prvotiny.Ak by som mala ale vybrať tie, ktoré boli pre mňa osobne najzaujímavejšie, určite by tam patrili projekty zamerané na výstavbu nových skladov, dispozície areálov podnikov (výrobných, skladových i logistických priestorov), automatizáciu a zavádzanie nových procesov a to preto, lebo som vedela, že onedlho nastane ich implementácia a ja budem čakať „ako to dopadne". Vždy je to o ľuďoch plus procesoch plus technike. Teda ani najlepšie vymyslený a nasimulovaný projekt nedopadne dobre, ak sa zanedbá jeho uvedenie do života. Ďalšou zaujímavosťou bol pre mňa projekt, kde som spravila chybu, na ktorú som prišla až vo fáze prípravy na zavedenie. Zároveň však musím povedať, že i toto dopadlo veľmi pozitívne pre zákazníka, pretože sme museli promptne pripraviť zmeny prípravnej fázy a v tom roku prišla kríza. Takže na tejto chybe podnik nakoniec neprerobil, ale zarobil, pretože nedošlo ku zbytočnému predimenzovaniu logistických procesov, ku ktorému by, nebyť tejto chyby, došlo. 

Čo si sa na týchto projektoch naučila?

Na každom projekte nové a nové myšlienky, pohľady na rovnaké procesy. Ale naučila som sa aj jednu podstatnú vec a to, že najdôležitejšie je nadšenie ľudí, ktorí majú pracovať ako jeden tím a ich presvedčenie, že zmena môže byť dobrá pre všetkých. Nie je to o metódach a systémoch ako som si myslela na začiatku, ale o princípoch, pohľadoch a jednoduchom myslení. Viem, že musíme všetci chápať rovnako proces, jeho cieľ a teda požadovaný výsledok. Tento výsledok musí byť prínosom pre nás všetkých a najdôležitejší vo firme sú ľudia. Už to pre mňa nie sú len vety, ale to, čo považujem skutočne za dôležité. Ešte by som rada spomenula jednu dôležitú vec. Stretla som zaujímavých ľudí, naučila sa novinky, získala prax a prehľad o tom, čo sa používa, ako sa to používa, kde smeruje logistika, toto vás žiadna literatúra nenaučí.



V čom vidíš najväčšie problémy pri návrhu logistického konceptu?

V prvom rade chápanie, čo si pod tým predstavujeme. Niekedy sa chápe pod pojmom logistický koncept „len" riešenie kapacitných problémov v skladovej a internej logistike atď.  Ako veľký problém vidím to, že vo veľkej časti podnikov žiaden logistický a ani výrobný koncept neexistuje, no niekedy ani stratégia rozvoja a teda začíname od nuly.  Ďalším problémom je, že často je návrh logistického konceptu nadčasový. Teda navrhneme niečo, čo si v realite nevieme ani predstaviť, chceme vyhodnotiť prínosy, náklady, návratnosť a iné benefity, no vychádzame stále zo súčasného stavu a nie predikovaného vývoja spoločnosti. Ako typický príklad môžem uviesť automatizáciu v logistike, akýmkoľvek smerom – skladové automaty, automatizované návozy materiálu, automatizované vychystávanie a nakládka materiálu alebo i automatizovaný tok dokladov a spracovanie dát, alebo zavedenie akejkoľvek „novinky". Vždy je prvá reakcia rovnaká, to je drahé, to sa nám neoplatí.

Aké sú trendy v oblasti internej logistiky?

V oblasti internej logistiky, no dá sa povedať logistiky vôbec, smerujú trendy k automatizácii procesov, automatizácii prenosu dát a ich spracovania, stopercentnej identifikácii pohybu (traceability). Je jedno, či sa budeme baviť o skladovaní, návoze, odvoze, umiestnenia materiálu do výroby, alebo automatizácii čiastkových procesov ako balenie tovarov, RFID technológii, manipulácii a iných.

Akých najzaujímavejších ľudí si spoznala vo svojej praxi a čo si na nich ceníš?

Túto prácu robím už od roku 2000 a stretla som veľa logistických osobností. Vždy ma ale najviac zaujali „ľudskí" manažéri s analytickým myslením a dôverou k svojim podriadeným. Myslím tých, ktorí vedia komunikovať so svojimi pracovníkmi, no majú prehľad a zároveň prirodzenú autoritu. Je ich veľa, no nerada by som spomenula konkrétnych ľudí, pretože zaujímavé boli pre mňa i ťažké povahy ľudí, problematická komunikácia, no odborník na úrovni, alebo naopak, manažéri, ktorí mali minimálny prehľad o logistike, ale vedeli svojim ľudom pomôcť, motivovať ich, dať im podporu a dôveru a tým dosiahli úspech. S mnohými manažérmi si dnes tykám a pred rokmi to boli pre mňa nedosiahnuteľné méty, stretávame sa mimo pracovné aktivity a dá sa povedať, že sme kamaráti i v osobnom živote.



Čo robíš vo voľnom čase? Ako tráviš voľný čas?

Voľný čas trávim s rodinou, svojim trojročným synom. Ako odreagovanie mám záhradu, relax vo wellness a v poslednom čase sa mi podarila i rodinná dovolenka. Moje povolanie je náročné na čas, no snažím sa ho deliť medzi prácu a rodinu tak, ako mi to práve situácia u zákazníkov umožňuje.

Pracuješ v oblasti, v ktorej dominujú väčšinou muži. Vnímaš to ako určitú výhodu alebo naopak?

Nevnímam to ako výhodu a ani ako nevýhodu. Keď som začínala s mojou prácou, so strachom som prezentovala jej výsledky bez ohľadu na to, či zo strany zákazníka bola na druhej strane žena alebo muž. Až s odstupom času, keď ja mám okolo seba vo firmách mladších projektových kolegov, vidím, ako asi vtedy pred rokmi vnímali mňa. No dnes si dovolím tvrdiť, že tento strach nemám a zhodou okolností som sa tento rok po trinástich rokoch postavila zoči-voči práve jednej osobnosti, z ktorej som mala strach pred rokmi (bolo len školenie, no dodnes si pamätám ten pocit, keď som vošla do miestnosti a predstavil sa mi a som si v duchu povedala, že neviem, čo mu asi nové poviem) a v tomto roku sme si podľa mňa dobre rozumeli a vychádzali, úspešne dotiahli veľký logistický projekt stavby nových skladových priestorov.

Si garant tréningového programu Logistik Expert. Ako hodnotíš jeho doterajšiu históriu?

Prvé ročník bol najťažší, nevedela som do čoho ideme a aké firmy sa zúčastnia na tomto programe. Mala som obavy z nehomogénnej skupiny, z rôznych odvetvi, či bude program prínosom pre účastníkov, ako to bude celé vnímané. Keďže sa ale ročníky úspešne opakujú, viem, že program mal svoj zmysel, i keď obsahová štruktúra sa samozrejme získanými skúsenosťami mení.

Na jeseň pripravuješ nové diskusné fórum pre pracovníkov z oblasti logistiky. Aké sú tvoje očakávania od tejto akcie?

Osobne som sa zúčastnila na viacerých logistických školeniach, konferenciách a programoch, či už ako prednášajúci, prezentujúci alebo účastník.  Keďže logistika je veľmi rýchlo napredujúca, hlavným mojim cieľom je praktickosť akcie. Nie konferencia, no výmena skúseností, negatívnych i pozitívnych, nové informácie a rozšírenie si obzorov. Chcem, aby účastníci mali dostatok priestoru diskutovať, aby to nebolo len o automotivelogistike (ale i nej), ale i o trendoch a možnostiach v každej výrobe, s dostatkom priestoru na diskusiu mimo prezentácii. Očakávam hlavne spokojných účastníkov, s praktickými poznatkami a novými myšlienkami.

Aké osobnosti a spoločnosti sú ťahákom tejto akcie?

Určite všetci prezentujúci, bez poradia. Napríklad:Ivan Škalda, Alog. (Tescoma), Ing. Milan Hruška (Berghoff), Ing. Pavel Talanda (Mieletechnika, s. r. o.), Ing. Martin Mlejnek (NEDCON Sales s. r. o.), Ing. Josef Anděl (Jaspol s. r. o.), firma AIMTEC, Ing. Marek Kňažík (INNOV8 s. r. o.) a mnoho ďalších. 

Čo by malo fórum priniesť účastníkom?

Hlavne výmenu skúseností z praktickej logistiky, uvidia veľa príkladov z praxe. Tak ako som uviedla vyššie, prehľad, rozšírenie obzorov, veľa nových myšlienok a skúseností popredných logistických osobností, ktoré sa dajú implementovať u nich v podnikoch. Chcem, aby toto fórum bolo praktické, nie firemno prezentačné. Nesporným prínosom je i vzájomná výmena kontaktov.


Chcete odoberať newsletter IPA Slovakia?

Zostaňte s nami v spojení s newslettrom IPA a vyberte si, o ktoré informácie máte záujem.

Komentáre

Tento článok ešte nemá žiadne komentáre. Buďte prvý!

TOP články

5 dôvodov, prečo sa zúčastniť na ...Konferenciu Výrobný manažment organizujeme s cieľom ...

KTO STOJÍ ZA Očakávajme neočakávané a ...Každý z nás chce porozumieť budúcnosti, ktorá ho čaká ...

Umelá inteligencia, pomocník náš ...Vedeli ste, že švédska pálenica chce využiť ...

Najnovšie články

R2-D2, C-3POPoznáte robotov R2-D2 a C-3PO z kultového filmu ...

Využitie digitálneho dvojčaťa v oblasti ...V dnešnej dobe, kedy sa každý podnik snaží byť čo najviac ...

Život bez cieľa predsa dáva zmyselO ľuďoch bez cieľa sa hovorí ako o tých, ktorí nevedia ...
Klasická verzia webu
© 2012 IPA Slovakia, All rights reserved