rozšírené vyhľadávanie
SK | EN | CZ
SúvisiaceNovinky

6,04 €Cena bez DPH
Do košíka

Prestaňme sa vyhovárať

„Ja nie som vôbec kreatívny!" Univerzálna výhovorka, ktorou sa často oháňame v práci i doma, aby sme potlačili strach zo zodpovednosti a zlyhania. 

„Čo ak to, čo som navrhol, nebude dobré? Ako na to budú reagovať moji kolegovia? Čo ak to nevyjde?" Obavy podobného typu sú pre jednotlivca prirodzené, no na druhej strane sa oplatí položiť si otázku: „Čo ak sa v hlave niektorého nášho zamestnanca nachádza myšlienka, ktorá z nás spraví lídra trhu?". História ukazuje, že za každou úspešnou spoločnosťou možno nájsť niečo, čo ju od konkurentov významne odlišuje – inováciu. Tá sa môže týkať produktu, distribučných kanálov, marketingu, výroby, technológie – jednoducho všetkého čo spôsobí rozoznateľne lepšie odlíšenie sa od konkurencie.

Ako teda vznikajú inovácie? I keď sú inovácie unikátne, sú vždy výsledkom procesu kreativity, ktorý je bez ohľadu na typ problému takmer vždy identický: príprava-inkubácia-osvietenie-verifikácia. Ak človek čelí nejakému problému alebo výzve, často hľadá dostatok informácií, ktoré by mu pomohli v riešení (príprava). Medzi stanovením problému a jeho riešením prirodzene ubehne istý čas, počas ktorého sa človek vedome alebo podvedome zaoberá spracovávaním získaných informácií (inkubácia). Zistenie riešenia prichádza spravidla náhle vo forme spontánneho nápadu („aha!" efekt) (osvietenie), po ktorom sa vo veľmi blízkej dobe nápad overuje, prípadne upravuje (verifikácia).

V podnikovom prostredí sú práve posledné dve fázy procesu kreativity kritické, a to tým, že sa buď dobrý nápad nezachytí, alebo sa stratí v zmesi bežných riešení. Ide o pomerne častý problém, a preto začali v minulosti vznikať viaceré nástroje, ktoré proces kreativity dokážu podporiť. Často sú tieto nástroje súčasťou širšej koncepcie nazvanej „problem solving", ktorá je základom pre špecializované prístupy aj v oblasti výroby (napríklad Six sigma). Tieto nástroje sa často podobajú na akúsi spoločenskú hru so špecifickými pravidlami a sú zväčša považované za opozitum obľúbených technokratických prístupov (napr. 7 štandardných + 7 nových nástrojov kvality). „Ale hrať sa počas pracovnej doby je predsa neprípustné!"

... ale čo ak sa hrou podarí získať „nápad za milión"?

Viete aká myšlienka stála pri zrode tabletu? Bolo to hľadanie odpovede na položenú otázku: „Čo ak by sme si z notebooku zobrali len obrazovku tak, aby všetko ostatné bolo funkčné?" /nástroj challenge assumption/. A ako vznikol suchý zips? Prebranie riešenia z prírody – bodliak. /nástroj biomimicry). Zrkadlá vo výťahoch? /nástroj random input/ Smart TV? /nástroj SIT/ Optimalizácia programov údržby? /nástroj Personal analogy/...

 

Spôsobov, ako získať „nápad za milión" je veľmi veľa, no v prvom rade sa musíme prestať vyhovárať, že nie sme kreatívni.

Chcete odoberať newsletter IPA Slovakia?

Zostaňte s nami v spojení s newslettrom IPA a vyberte si, o ktoré informácie máte záujem.

Komentáre

Tento článok ešte nemá žiadne komentáre. Buďte prvý!

TOP články

Sme Generácia Ypsilon!„Jsem Generace Ypsilon, nemusím nic, a můžu všechno, a ...

Údržba v období krízyPrinášame vám rozhovor s odbornými garantmi konferencie ...

Jesenný Deň majstrov doplnený o ...Prijmite naše pozvanie na 8. Deň majstrov, ktorý sa ...

Najnovšie články

R2-D2, C-3POPoznáte robotov R2-D2 a C-3PO z kultového filmu ...

Umelá inteligencia, pomocník náš ...Vedeli ste, že švédska pálenica chce využiť ...

Využitie digitálneho dvojčaťa v oblasti ...V dnešnej dobe, kedy sa každý podnik snaží byť čo najviac ...
Klasická verzia webu
© 2012 IPA Slovakia, All rights reserved