rozšírené vyhľadávanie
SK | EN | CZ

Ako nevyhorieť

V dnešnej dobe sa čoraz častejšie stretávam u svojich klientov na školeniach, ale aj na koučingu a mediácii s názormi, že na ľudí sú kladené stále väčšie časové, odborné, psychické nároky. Práca sa hromadí, nadriadení vyžadujú viacej, pretože aj od nich sa viac vyžaduje. V súčasnosti musíme čeliť častejším a neplánovaným zmenám. Od ľudí sa žiada, aby boli stále pripravení, pravidelne kontrolovali telefóny a preskakovali od úlohy k úlohe, trávili v práci veľa času a zvládali spracovať veľa informácii za krátky čas.

Realita je taká, že na pracoviskách môžeme často pozorovať, ako ľudia preskakujú od úlohy k úlohe, hromadia si povinnosti, sú v neustálom zhone. To spôsobuje ich vyčerpanie, podráždenosť, nemožnosť sústrediť sa, sú často v strese a unavení. Škodí to ich zdraviu, kariére, biznisu a ničí im to vzťahy a šťastie.

Tento stav vedie k PODPRIEMERNÝM VÝKONOM a EKONOMICKÝM STRATÁM!


  • Ľudia tvrdia, že sú PREPRACOVANÍ!
  • Aj keď vpráci trávia veľa času, NIČ NESTÍHAJÚ! (nadčasy, práca cez dovolenku) 
  • Sú na nich kladené nereálne nároky!
  • Musia sa zodpovedať aj za veci, na ktoré nemajú priamy dosah!


Na školeniach a koučingoch sa ma ľudia často pýtajú, či existuje niečo, čo účinne zabráni ich PREPRACOVANOSTI a budú ŠŤASTNEJŠÍ?

O tejto problematike som prečítala veľa kníh, viedla veľa diskusií a snažila sa implementovať u seba, u svojich blízkych a klientov rôzne návyky TIME MANAŽMENTU a SELF MANAŽMENTU.


Tipy a triky časového a osobného manažmentu (time management a self management), ktoré mám overené praxou.

Nie každá metóda TIME manažmentu je vhodná pre každú povahu, je potrebné si vybrať tú, ktorá sedí našej povahe a už získaným pracovným návykom.

Veľakrát sa ľudia nadchnú novým trendom alebo metódou, ktorú im odporučil kolega/kamarát, ale pri reálnom skúšaní metódy zistia, že „to nie je to pravé orechové", ktoré budú vedieť využívať aj v budúcnosti. (je to príliš technicky náročné, vyžaduje si to trpezlivosť, príliš ho to zdržuje atď.)

„Žiť vo sfére svojho vplyvu."

Keď som prvýkrát čítala toto pravidlo (Stephen R. Covey), nie úplne som chápala jeho význam v živote. Až pri nastavovaní cieľov koučingu u niekoľkých klientov som zistila, že často majú ľudia problém s tým, že riešia všetko okolo seba (susedov, politiku, iné oddelenie, frajerku kamaráta atď.) celé hodiny a dni a k ničomu to nevedie. Začala som si na vedomej úrovni zapisovať koľko času trávim týmito aktivitami. To som kázala robiť aj svojim klientom. Zistila som, že ľudia trávia veľa hodín týždenne tým, že riešia veľa vecí, ktoré nevedia zmeniť a ani sa ich netýkajú. Oberá ich to o energiu a motiváciu riešiť veci podstatné.




Tip:

Vždy, keď budete mať nutkanie riešiť veci, ktoré sa vás netýkajú, položte si v duchu otázku: „Týka sa ma to?" „Je to pre mňa užitočné to vedieť?" alebo „Žiadajú ma o to?"

Ak bude odpoveď znieť NIE – treba si zakázať to riešiť a vedome si povedať „NERIEŠ".

V súčasnosti sa toto pravidlo stalo mojim trvalým návykom a aj mnohých mojich klientov. Ušetrím veľa času a energie na podstatné a dôležité veci. Naučila som sa „Žiť vo sfére svojho vplyvu!"

CIELE a SEBAREFLEXIA – mať realistický obraz o sebe a o svojich cieľoch

Potenciál pre úspešnosť človeka sa skladá z jeho schopnosti a z jeho vášne pre niečo, to znamená: človek musí mať vopred vyjasnené svoje silné stránky a motivátory (pohnútky), ale musí poznať aj svoje slabé stránky a „obmedzenia" - vedieť kde má limity, aké signály dáva jeho telo pri únave. Iba tak si vie stanoviť reálne dosiahnuteľné ciele, v súlade so svojimi hodnotami, ktoré sa budú napĺňať. Ak sa človeku darí plniť si svoje stanovené ciele zažíva pocit ÚSPECHU.

Keď sa u človeka dostaví pocit „zážitku úspechu" je šťastný, plný energie a motivovaný. Ak mám dobrú sebareflexiu viem oveľa účinnejšie pracovať aj na svojom SEBAOVLÁDANÍ. Je dôležité, aby CIELE mali stanovený aj termín svojho dokončenia, ináč sa stráca motivácia a energia ich realizovať.

TÝŽDENNÉ písomné PLÁNY (môžem lepšie a efektívnejšie prehodnocovať priority)

Zmysel týždenných plánov je práve v tom, že aktivity si neplánujem na dennej báze ale týždennej, tým nie som tak fixovaný na dodržiavanie a splnenie všetkých aktivít naplánovaných na daný konkrétny deň. Napr. mám cieľ 2x do týždňa cvičiť, ísť k zubárovi, stretnúť sa s priateľmi, dať umyť auto. Ak mi to nevyjde pre nepredvídané pracovné alebo súkromné povinnosti v pondelok (utorok) ešte stále mám čas to realizovať. Je potrebné si plány robiť PÍSOMNE. Nemusím to držať v hlave a priebežne viem prehodnocovať priority.


Pravidlo troch

Toto pravidlo aplikujem v dvoch rovinách:

  1. Na každý deň si z týždenného plánu vyberiem 3 najdôležitejšie úlohy (najväčšia PRIORITA), ktoré majú pre mňa najväčší prínos a dôležitosť či už z pracovného alebo súkromného dôvodu. Tým sa viem tešiť a mám dobrý pocit, pretože to najdôležitejšie som urobila.
  1. Jednu hodinu denne venujem úlohám, na ktorých vybavenie stačí max. 3 min. Tým dokážem za hodinu vybaviť veľa prospešných vecí.


POZNAJ SVOJU KRIVKU VÝKONNOSTI a AKCEPTUJ „KRIVKU INÝCH"

Je dôležité, aby človek vedel kedy má vysokú schopnosť koncentrácie a čo ho vie rozptyľovať. Kedy vládze, kedy potrebuje vypnúť. Kedy a za akých okolností sa vie plne sústrediť na jednu vec a kvalitne ju v stanovenom čase aj dokončiť. Každý má „svoju krivku", kedy vie byť plne koncentrovaný a v maximálnej miere má schopnosť a energiu využívať svoju analytickú časť mozgu.

Ak poznám „svoju výkonnostnú krivku" viem lepšie plánovať čas na splnenie náročných úloh a čas na relax.

Viem si tiež lepšie uvedomiť, že každý z nás funguje inak, a ak niekto tvrdí, že na prácu potrebuje pokoj (nevie pracovať v otvorenej kancelárii – open office) a jeho práca je kľúčová pre firmu treba to akceptovať, (napr. home office, samostatná kancelária, zmena pracovnej doby...).

MAJ RUTINU VO SVOJOM PLÁNOVANÍ

Je dobré, ak má človek osvojenú metódu plánovania. Vybraný spôsob plánovania sa musí stať mojim návykom – rutinnou. Tým sa cítim voľnejšie, menej stresujúco a som viac koncentrovaný.

Vyberte si taký plánovací systém, ktorý:

  • Bude mať čo najmenšie nároky na vašu organizáciu
  • Bude čo najlepšie vyhovovať „vášmu JA"
  • Budete ho mať vždy k dispozícii
  • Bude vždy aktuálny, pravidelne aktualizovaný

Dávaj často pozitívnu spätnú väzbu - chváľte

Veľakrát som vo výrobe od pracovníkov počula „Keby nás aspoň pochválili", keď nás finančne neohodnotia. „Môžeme sa aj zodrať, aj tak si to nik neváži".

Musím sa priznať, že toto pravidlo Pozitívnej SV som si osvojovala ťažko a aj veľa mojich klientov s tým má problém. Toto pravidlo je jedno zo základných vo výkonnostnom koučingu. Po niekoľkých rokoch aktívneho sústredenia sa hľadania toho, za čo by som mohla pochváliť môžem konštatovať, že je to jeden z najúčinnejší spôsob motivácie.

  • Vyhľadávajte príležitosti k POCHVALE ľudí, to vás nič nestojí a má to veľký efekt.
  • Ľudí motivuje a poháňa vpred, je to účinný liek na prepracovanosť!
  • Dôležité však je, aby pochvala bola úprimná, nie silená alebo účelová, človek to svojou intuíciou zistí.


NAUČ sa vypnúť

Je potrebné pre udržanie si vysokej výkonnosti, čistej mysle a kreativity zaradiť do svojho plánu:

  • prestávky v práci,
  • veľa oddychu – ničnerobenie je cenné, vypni mozog,
  • činnosti, ktoré vás bavia a napĺňajú energiou a šťastím (šport, čítanie, hudba, kultúra..),
  • kvalitný spánok (dlhodobý deficit spánku vedie k oslabenej schopnosti empatie, podráždenosti, prejedaniu, poruche myslenia),
  • činnosti, ktoré majú pre vás zmysel,
  • minimalizovať nadčasy,
  • mať min. 3 týždne dovolenky ročne a cez dovolenku nepracovať,
  • aspoň jeden deň v týždni nepracovať,
  • obmedzte nudu – tá navodzuje stres a negatívne emócie.

Musím vedieť, čo mi ktorá činnosť prináša, je potrebné robiť čo najviac vecí, ktoré majú zmysel, tie čo nemajú a oberajú nás o čas môžu mať zmysel iba pri relaxácii, ináč nám navodia stres, treba ich čo najviac obmedzovať.

Píš si poznámky

Tým, že musíme čeliť častým zmenám a absorbovať denne veľa nových informácií, je nevyhnutné, aby sme mali čo najmenej zahltený svoj predný mozog (rácio a pracovná pamäť). Teda je dobré nesnažiť sa všetko držať v hlave, lepšie si písať a mať jasnú myseľ – nebyť zahltený množstvom informácií.

self-management

MAJ PORIADOK na pracovnom stole, v dokumentoch aj v počítači – nájdi to do 1 min.

Poriadok na pracovnom stole neznamená mať stôl rozdelený na sektory alebo ho mať prázdny iba s počítačom bez akejkoľvek dekorácie.Aj ľudia, ktorí majú na stole na prvý pohľad neporiadok, ale vedia všetko rýchlo nájsť, majú vo veciach systém, tzv. „systematický neporiadok", sú dobre organizovaní.

Na druhej strane, pokiaľ je na pracovnej ploche neporiadok, hľadanie dôležitých dokumentov a ikon, potrebných programov vám zaberie viac času, spomaľuje proces práce a môže to vyvolať úzkosť i pocity frustrácie. Navyše všetky programy zaťažujú zdroje vášho počítača a tým ho spomaľujú.

Základné pravidlo by malo byť také, že ak nájdem potrebnú zložku/dokument do minúty, je to v poriadku.

Dôležitejšie v digitálnom veku je mať upratanú pracovnú plochu počítača, než pracovný stôl. Pravdepodobne je zahltená starými dokumentami, fotkami, zložkami, ktoré už nepotrebujete, no pravidelne zabúdate odstrániť. Psychologička Pamela Rutledgeová, riaditeľka psychologického výskumného centra v Californii tvrdí, že chaotická pracovná plocha vo vašom počítači dokáže negatívne ovplyvniť vašu produktivitu.

Je dôležité si vybrať aj správnu TAPETU vo vašom počítači. Mala by spĺňať tri kritéria. Po prvé by nemala skrývať jednotlivé ikony, namáhať oči a mala by byť vizuálne príjemná.

Niektoré výskumy poukazujú na to, že červená farba je energizujúca a stimuluje analytické myslenie, modrá je upokojujúca a posilňuje kreativitu, pokojne preto voľte motívy ladené v týchto odtieňoch.

V počítači sa zbavte programov a zložiek, ktoré už nebudete potrebovať alebo ich využívate minimálne. Zvyšné potom rozdeľte na štyri kvadranty – zložky, dokumenty, aplikácie a obrázky, prípadne videá.

Obmedzte počet kariet, ktoré máte v prehliadači otvorené. Pokiaľ vám zatvoriť všetky okná v prehliadači trvá dlhšie ako desať sekúnd, zrejme máte problém. Podobne ako príliš veľa ikon na pracovnej ploche, tak i veľké množstvo otvorených kariet výrazne spomaľuje váš počítač, teda aj vás. Skúste sa spoľahnúť na vytváranie záložiek či na Pinterest.

OBMEDZ telefonovanie, facebook, e-mailovanie

Je dôležité, aby človek nemal svoj email či profily na sociálnych stránkach otvorené na pracovnej ploche celý deň alebo celý deň nehľadel do mobilu.

Ľudský mozog je stvorený na to, aby bol sociálny a všímal si nové podnety, a preto vás každá notifkácia bude odvádzať od vašej práce a lákať vás, aby ste ju skontrolovali.

Nevroveda hovorí, že naše mozgy sú jednoducho lenivé a radšej by vykonávali ľahké úlohy, ako je odpovedanie na email, namiesto dôležitejších vecí. Netreba ich preto zbytočne pokúšať.

Je dôležité naučiť sa telefonovať s úmyslom a konkrétne – k veci. Teda za krátky čas byť čo najzrozumiteľnejší a vysoko efektívny.

Pri vedomom sústredení sa a premyslení si vopred toho, čo chcem telefonickým hovorom dosiahnuť sa môžeme stať vysoko efektívnymi.

Nauč sa skrátiť rutinné činnosti

Pred 10 rokmi som sa zúčastnila intenzívneho tréningu TIME MANAŽMENTU. Jedno z cvičení bolo zamerané na vypísanie si všetkých rutinných aktivít, ktoré človek počas týždňa robí a koľko mu zaberú času. V priebehu nasledujúceho mesiaca sme mali skúšať tieto časy aktivít skrátiť o tretinu. Zistila som, že keď si človek aktivitu lepšie premyslí, robí ju rýchlejšie a efektívnejšie.

Od tej doby si v pravidelných intervaloch rozmýšľam o možnostiach byť efektívnejšia – teda hľadať spôsoby, ako skracovať čas realizácie svojich aktivít.

V praxi mi to prinieslo veľa ušetreného času aj energie.

Maj radosť z práce

Je viac faktorov, ktoré ovplyvňujú to, či sa ráno do práce človek teší alebo nie. Je dôležité, aby sa ľudia snažili vybrať si takú prácu, ktorá ich baví a napĺňa. Tým majú oveľa väčší predpoklad byť motivovaní, výkonní, lepšie sústredení a zdravší. Nie všetkých však práca baví. Často môžeme počuť „Vôbec ma to nebaví, idem sa v práci zblázniť".  Aj keď ma práca nenapĺňa, ale mám dobré vzťahy s kolegami a kvalitné pracovné podmienky, môžem ráno vstávať s radosťou do práce a tešiť sa na kolegov.

Dobré je tiež snažiť sa rozvíjať vo viacerých smeroch a snažiť sa presadiť v tom, čo ma baví alebo som zistil, že by ma mohlo baviť (rekvalifikácia, školenia, rotovanie po oddeleniach).

Dôležité je tiež vytvoriť si dobrý vzťah s nadriadeným. Aj to býva častý dôvod straty a záujmu chodiť s radosťou do práce (bossing...). Často sa môžeme stretnúť s vyhláseniami typu: „Šéfe, keby si tu ty nebol, už tu nepracujem" alebo „Keď sa mám stretnúť so svojim nadriadeným, hneď som v strese."

WORKOHOLIZMUS - Neviaž sa prehnane na prácu

Prehnané naväzovanie na robotu je rýchlym konceptom na vyhorenie.

Často mi ľudia tvrdia, že najväčší stres prežívajú vtedy, ak pri termíne zadanej úlohy je slovo ASAP („Už včera bolo neskoro"). V tomto prípade je potrebné byť ASERTÍVNY a vedieť sa dohodnúť na prioritách, reálnom termíne dokončenia úloh a tým zamedziť stresu.

Tí, čo sú single majú tendenciu veľa času tráviť v práci a nikam sa neponáhľaď. Potom však často počúvam na koučingoch: „Život mi uniká pomedzi prsty" a "Naháňam sa za niečim a ani neviem za čím"

Je dôležité dávať si pozor na chorobný workoholizmus. Spôsobuje poruchu pozornosti, obsedantno-kompulzívnu neurózu, úzkosť, depresiu.

DELEGUJ

Často sa v praxi stretávam s tým, že ľudia nevedia delegovať. Majú strach dôverovať v schopnosti a kvality iných. Chcú mať všetko pod kontrolou. Čím viac úloh však človek má, zvyšuje sa ich náročnosť a stupeň zodpovednosti, tým väčší stres si človek navodzuje. To, čo stíhal pred rokom, už nestíha. 

Preto je nutné naučiť sa DELEGOVAŤ, rovnomerne rozdeľovať prácu, aby každý v tíme bol zaťažený podľa jeho možností.

NEZADLŽUJ SA nad rámec

Jeden z najväčších stresov u ľudí je to, že sa príliš zadĺžia a svoje splátky majú vo výške viac ako 50 % svojho príjmu. Tým si sami „zviazali ruky" a pre nutnosť neprísť o prácu s dobrým príjmom sa preťažujú.

Podľa bankových poradcov by výšky splátok nemali prekročiť 40 % z príjmu človeka.


office-self-management

Absolvuj tréningy TIME MANAGEMENTU a SELF MANAGEMENTU

Čo nám môže priniesť časový a osobný manažment?

  • Získať lepší prehľad o budúcich činnostiach a prioritách
  • Získať viac voľného času pre tvorivosť (konať namiesto reagovať)
  • Vedome ovládnuť, obmedziť a dokonca odstrániť stres
  • Získať viac voľného času pre rodinu, priateľov a pre seba
  • Dosiahnuť dôsledne a systematicky svoje ciele, čím náš život získa zmysel a orientáciu


Tip:
Pokúste sa zamyslieť nad tým, čo z tohto trápi aj Vás a ktoré odporúčanie by vám mohlo pomôcť.

Ak sa vám niektoré odporúčanie oslovilo, pokúste sa ho preniesť si do svojho života.

Zlepšenie vášho time manažmentu a self manažmentu neprinesie úžitok iba vám, ale určite to ocení aj vaše okolie.

Chcete odoberať newsletter IPA Slovakia?

Zostaňte s nami v spojení s newslettrom IPA a vyberte si, o ktoré informácie máte záujem.

Komentáre

Tento článok ešte nemá žiadne komentáre. Buďte prvý!

TOP články

5 dôvodov, prečo sa zúčastniť na ...Konferenciu Výrobný manažment organizujeme s cieľom ...

KTO STOJÍ ZA Očakávajme neočakávané a ...Každý z nás chce porozumieť budúcnosti, ktorá ho čaká ...

Umelá inteligencia, pomocník náš ...Vedeli ste, že švédska pálenica chce využiť ...

Najnovšie články

R2-D2, C-3POPoznáte robotov R2-D2 a C-3PO z kultového filmu ...

Využitie digitálneho dvojčaťa v oblasti ...V dnešnej dobe, kedy sa každý podnik snaží byť čo najviac ...

Život bez cieľa predsa dáva zmyselO ľuďoch bez cieľa sa hovorí ako o tých, ktorí nevedia ...
Klasická verzia webu
© 2012 IPA Slovakia, All rights reserved