rozšírené vyhľadávanie
SK | EN | CZ

Najväčší nepriateľ zlepšovania

Myslím. Čiže môžem zmeniť, kým som.
Walter Mischel

Tento rok sa môj syn naučil konečne plávať. Všetci sme sa veľmi tešili a oslavovali nového hrdinu, ako najskôr kostrbato svojím nenapodobiteľným štýlom preplával šírku malého bazéna a neskôr aj jeho dĺžku. Na mieste by bola otázka, či sa dá tomu pohybu na vode hovoriť už plávanie. Ale to nechajme tak, som šťastný ocko, že sa udrží na vode aj bez plávacieho kolesa. Mesiace úsilia konečne priniesli svoj prvý výsledok.

Pomerne často sa nielen žartom hovorí, že najlepšia metóda na naučenie je hodiť niekoho do vody a on si už nejako poradí a bude plávať. Ja som tú odvahu v sebe nenašiel. Bál som sa hlavne psychických následkov a traumy, ktorú si môj syn môže z tohto nečakaného zážitku odniesť. Preto dúfam, že toto prirovnanie používame vo svojom živote len obrazne.

Išli sme na to teda postupne. Najskôr sme riešili, kto je tá najvhodnejšia osoba. Manželka? Ja? Moje letné dovolenkové osobné pokusy však neprinášali vytúžené ovocie vo forme žiadúceho výsledku. Pravdepodobne mi chýbala schopnosť ukázať a vysvetliť, čo vo vode treba urobiť. A možno aj dostatočná miera trpezlivosti. Nehovoriac o tom, že keby sa mi to aj podarilo, či by som svoje dieťa naučil tým správnym návykom. Nakoniec sa naučil, tak ako väčšina detí, v plaveckom kurze. Inštruktorka rozložila proces plávania do jednoduchých krokov a postupne ho učila. Najskôr prekonal strach z vody ponáraním hlavy do vody. Neskôr si ľahol na hladinu, pridržiaval sa okraja bazéna a opäť dokázal ponoriť hlavu do vody. Pribudli prvé pohyby nohami, splývanie a netrvalo dlho, kým urobil aj prvé zábery.

Podobne, ako sme sa museli naučiť v živote plávať, tak sa musíme v živote naučiť aj zlepšovať. Nejde pritom o vedomosti ako zlepšovať. Dnes zažívame dobu, kedy je veľa ľudí na môj vkus až "prevzdelaných". O zlepšovaní a Lean počuli toho toľko, že už ani David Copperfield by nevymyslel niečo nové a prekvapivé. Veď napokon všetci máme radi ľudí, ktorí všetko videli, všetko počuli a vedia k všetkému zaujať stanovisko. Či už ide o politiku alebo futbal. Všetci vieme, ako sa to má správne robiť. Ako správne zlepšovať.

V reálnom živote však platí, že ak aj máme nejaké vedomosti, musíme sa ich naučiť využívať vo svojom bežnom živote, a tak ich premeniť na zručnosti. Vedomosti bez použitia sú zbytočné. Zručnosť je cieľavedomé uplatnenie schopností v praxi s čo najmenšou námahou a najväčšou rýchlosťou. Schopnosť zlepšovať patrí podobne ako schopnosť plávať, bicyklovať či hrať futbal medzi zručnosti. Podobne môžeme hovoriť o zručnosti viesť tím, komunikovať,...


Otázka je, ako sa vo všeobecnosti učíme novým zručnostiam? Ako získavame nové vedomosti? Najvýznamnejšiu úlohu pri vytváraní zručností predstavuje samozrejme opakovanie. Čo však opakovať? Časom ľudia objavili, že najlepší spôsob, ako sa naučiť novej zručnosti, je rozdeliť činnosť do jednoduchých krokov. Napríklad, keď učíme dieťa prejsť cez cestu. Zastav, pozri sa vľavo, potom vpravo, opäť vľavo, prejdi cez cestu, nebež. Jasne definované sekvencie jednoduchých krokov sa používajú aj v bojových umeniach a označujú sa názvom KATA. Tieto jednoduché sekvencie sa športovci učia pri tréningu. Hneď si to overujú v simulovanom boji, nie v skutočnom zápase. Dostávajú spätnú väzbu od trénera a opakujú jednotlivé sekvencie tak dlho, kým si nevytvoria správny návyk. V skutočnom zápase už len realizujú zručnosti, ktoré sa naučili pri tréningu.

Ako by sme mali vytvoriť u našich ľudí ZRUČNOSŤ ZLEPŠOVAŤ PROCESY? Hodiť ich do vody a nechať plávať? Dať im školenie a nechať ich to robiť? Už vidím, ako v MŠK Žilina Adrián Guľa pustí hráčom zábery na Messiho, Ronalda, Real, Barcelonu a povie: „Chalani, takto sa to robí, takto hrajte." Potom chlapci vybehnú na trávnik a hrajú, ako si povedali. Nejde o vedomosti ako hrať, ale o praktickú zručnosť hrať.

Ak je kontinuálne zlepšovanie, inovovanie dôležité, prečo k tomu nepristupujeme podobne vážne ako v športe? Prečo ľudí systematicky netrénujeme, aby mohli podať najlepší výkon?

Prvé, čo nás napadne môže byť, že zlepšovanie je mentálny proces, nie pohybový. Dajú sa teda trénovať aj mentálne procesy?

Náš mozog síce nie je sval, ktorý môžeme vytrénovať, ale stále to je fyzický orgán. Ako taký sa v čase mení podobne ako svaly. Ak svaly trénujeme, majú výkonnosť, formu a silu. Ak ich netrénujeme, postupne ochabujú. Ak náš mozog trénujeme, vytvárajú sa nové neurónové spojenia a náš mozog sa učí. Tieto spojenia sa neustále menia podľa našich zážitkov a skúseností. Ak mozog necháme len pasívne formovať sa, vyvinie si najmä cesty, ako naplniť základné životné potreby. Prežiť. Táto stratégia sa zakóduje v mozgu a stane sa inštinktívnou. Používame ju potom bez toho, aby sme si to uvedomovali.

Je potrebné niečo zlepšiť? OK. Musíme to hlavne prežiť, a preto mozog ponúkne rýchle riešenie. Má prirodzenú tendenciu prichádzať s riešeniami založenými na našich minulých skúsenostiach, postojoch a predsudkoch. V realite preto často odpovedá, že sa to nedá, že to nejde. Objavuje sa rezistencia k zmenám. Alternatívne nám ponúka automaticky riešenia najväčších negatív, symptómov a nie koreňových príčin. Keď to zjednoduším, hovorí nám: „Daj si tabletku, prestane ťa bolieť hlava."

Bohužiaľ, nemáme v hlave od narodenia rutinný postup, ako systematicky zlepšovať.

Máme síce vedomosť, ako to urobiť, napríklad prostredníctvom PDCA, ale nie rutinnú zručnosť. Preto je najvyšší čas naučiť sa zručnosti zlepšovať. Veľmi účinným spôsobom, ako to zvládnuť, je Toyota KATA. Skladá sa z:
  • modelu KATA ZLEPŠOVANIA, ktorý predstavuje rutinný postup pre systematické zlepšovanie a
  • modelu KATA COACHINGU, ktorý umožňuje efektívne trénovať správny postup zlepšovania.

Kombináciou oboch modelov sú firmy schopné meniť správanie sa ľudí vo firmách, aby začali viac myslieť a konať "Out of the box", aby boli viac otvorení novým myšlienkam.

KATA Vám zároveň dá zrkadlo, na akej úrovni je Vaša organizácia. Mení manažérsky štýl z operatívy k stratégii. Od pohľadu späť smerom dopredu. 

vzdelanie


Vzdelávanie nie je o učení faktov, ale o trénovaní mysle myslieť.
Albert Einstein


TIP:

Najväčšou prekážkou zlepšovania je, že sme ľudí nenaučili ZRUČNOSTI ZLEPŠOVAŤ. Dostali školenie a nechali sme ich plávať. Zmeňte svoj manažérsky štýl. Buďte trénerom. Zlepšite schopnosti svojho tímu systematicky riešiť problémy a byť inovatívny. Zbavíte sa operatívy a stresu.




Viac sa dozviete 25. - 26. 10. 2017 s Tilom Schwarzom, Pavlom Záchenským a Adrianom Guľom na www.vyrobnymanazment.sk alebo 23. 11. 2017 pri krste knihy Toyota KATA s Brandonom Brownom www.toyotakata.sk

 

Teším sa na Vás.

Chcete odoberať newsletter IPA Slovakia?

Stačí, ak vyplníte vašu e-mailovú adresu.

Komentáre

Tento článok ešte nemá žiadne komentáre. Buďte prvý!

TOP články

Vytvárate tímy aktívnych optimistov?Doba implementácie nástrojov Lean a SixSigma je už konečne ...

Skutočne potrebujete do kancelárie ...Práce stále pribúda, ale nie sú ľudia. Získavanie ďalších ...

Prečo je Lean stále dôležité?"Len 2 % spoločností, ktoré majú Lean program, ...

Najnovšie články

Vychádza preklad knihy Toyota Kata, ...Na rozdiel od ostatných kníh o Lean v nej nájdete odpoveď ...

Časopis Prumyslové inženýrství v ...Prečítajte si na čo sa môžete tešiť v najnovšom vydaní ...

„Vojna odborárov. Avizujú ostrý ...V posledných dňoch počúvame z médií o ...
Klasická verzia webu
© 2012 IPA Slovakia, All rights reserved