rozšírené vyhľadávanie
SK | EN | CZ

Firmy si viac a viac uvedomujú dôležitosť systematickej starostlivosti o strojový park

Rozhovor s Lajom Boledovičom začneme jeho najzaujímavejšími projektami v oblasti systémov riadenia údržby. Pýtali sme sa aj na jeho koníčky, na tréningový program TPM Expert a na Fórum praktickej údržby, ktorého nový ročník teraz pripravuje.

Ing. Ľudovít Boledovič, PhD. je konateľom a projektovým manažérom v spoločnosti IPA Slovakia. Jeho doménou je zavádzanie systémov zlepšovania procesov, systémov údržby, rýchle pretypovanie strojov a liniek – SMED, analýza a optimalizácia procesov výrobných liniek. V týchto oblastiach je autorom viacerých článkov, ktoré vyšli v odborných časopisoch v Slovenskej a Českej republike.

Viedol a realizoval projekty v spoločnostiach ako Volkswagen, Siemens, Elektromotory Frenštát a Mohelnice, Lasselsberger, Knauf Insulation, Johns Manville Slovakia, LEONI Slovakia, PSL, Boge Elastmetall Slovakia, ZF Slovakia, Nemak Slovakia, Hella Autotechnik Nova, Elba, Slovalco, Duropack Turpack Obaly, SCA Hygiene Slovakia a iné.



Aké boli najzaujímavejšie projekty, ktoré si robil?

Ťažko sa mi vyberá, ktoré projekty najviac zaujali v oblasti systémov riadenia údržby. Bolo ich desiatky s veľkou rozmanitosťou. Robil som s kolegami a robíme projekty od jednoduchého zavádzania autonómnej údržby a TPM až po implementáciu komplexných systémov riadenia údržby. Z pohľadu oblasti výroby to boli projekty pre firmy, ktoré vyrábajú lieky, potraviny, keramiku, strojárske firmy, papierenské firmy, elektrotechnické firmy, hutnícke a kovospracujúce firmy, výroba nábytku, tlačiarne, automotive a výroba vozidiel, výroba produktov zo skla, energetika. Dúfam, že som nezabudol na niektorú oblasť. Každý projekt bol niečím zaujímavý. Možno môžem z posledných rokov spomenúť projekt Blueprint, ktorý sme robili v SSE, a.s.. Bol časťou veľkého projektu implementácie systému Infor EAM. Riešili sme návrh nových procesov a činností s ohľadom na budúcu implementáciu Infor EAM.

 

Čo si sa na týchto projektoch naučil?

V každom projekte sa človek niečo naučí. Je to v našich podmienkach nevyhnutné. Prameňov z oblasti riadenia a systémov nie je v našich krajinách na rozdávanie. 

V projektoch musíme často riešiť špeciálne požiadavky zákazníkov. Neraz takto vzniká naše nové know how, ale predovšetkým sa snažíme klásť dôraz na definovanie budúcich potrieb a riešení pre  našich zákazníkov. Tak vznikli napríklad prístupy – ATP (Analýza technických problémov), navrhovanie dynamického modelu údržby, procesné analýzy potenciálov v údržbe a ďalšie. Naše know how zastrešujeme pod systém riadenia údržby IPA Slovakia, ktorého modifikácie úspešne implementujeme vo firmách.

Projekty človeka neobohacujú len v oblasti odborných znalostí v údržbe. Na projektoch som sa naučil, ako hľadať riešenia spolu s našimi partnermi tak, aby to boli ich riešenia, s ktorými sú stotožnení, slúžia im a vedia ich používať a zveľaďovať. Okrem iných vecí som sa naučil aj viac počúvať a vnímať skutočné potreby zákazníka.

 

Čo sa chceš ďalej naučiť a čo ťa poháňa dopredu?

Chcem so svojimi kolegami pre našich zákazníkov vytvárať lepšie, jednoduchšie a ešte efektívnejšie riešenia v oblasti údržby. Tieto veci vytvárame a aj sa ich učíme. Dopredu ma poháňa to, že ma to baví a robím prácu a riešenia, ktoré niekomu slúžia a pomáhajú. V praxi vidíme s našimi zákazníkmi výsledky.

Taktiež ma dopredu poháňa práca s veľmi zaujímavými ľuďmi. Údržbári a manažéri údržby sú zaujímavá kasta.

  

V čom vidíš najväčšie problémy pri zavádzaní systému údržby v spoločnostiach?

V minulosti bola údržba často v našich firmách braná ako nákladová príťaž, a tak sa k nej aj správali. To bol problém, s ktorým sme sa ťažko pasovali. Firmy si v súčasnosti viac a viac uvedomujú dôležitosť systematickej starostlivosti o strojový park a priamy vplyv údržby na produktivitu a stabilitu výroby. Samozrejme, sú aj úzke miesta, ktoré sa potom týkajú nie implementácie nového systému údržby, ale budúceho fungovania. Často sa musíte vysporiadať s obmedzeným rozpočtom údržby, nízkym stavom pracovníkov údržby, dodržiavaním vykonávania plánovaných činností, atď. Tieto body často nastoľujú pred implementáciou členovia projektových tímov. Zmenou procesov hľadáme a nachádzame spolu riešenia pre zmenu a zlepšenie.

 

Akých najzaujímavejších ľudí si spoznal vo svojej praxi a čo si na nich ceníš?

Počas mojej praxe som stretol veľa ľudí a osobností. Nerád by som vyzdvihoval len niekoho. Myslím, že majú spoločnú odbornú vyváženosť s ľudskosťou, vedia doťahovať veci do konca, strhujú k tomu aj ostatných. Príďte sa pozrieť na našu konferenciu Fórum praktickej údržby. Budú tam.

 

Aké máš koníčky?

Bez koníčkov to nejde. Aj keď práca je obrovský koníček, treba hľadať inšpirácie aj inde. Teraz sa na mňa určite nahnevala moja rodina – manželka Janka a dve malé dcérky – Vilmuška a Soňka. Oni sú môj najväčší koníček. Ak sa dá, ideme spolu na horské bicykle, spolu lyžujeme. Okrem toho rád fotografujem a mám taký ešte jeden koníček – motorky.



 

Od roku 2012 organizuješ Fórum praktickej údržby. V čom je táto akcia výnimočná?

Vo Fóre praktickej údržby sa fokusujeme na tvorbu, implementáciu systémov údržby a jej riadenie. Je to konferencia určená pre tých, ktorí sa venujú procesom riadenia údržby od majstrov údržby až po technicko-výrobných riaditeľov a top manažment firiem. Na konferencii vystupujú špičkoví odborníci v oblastiach údržby, ktorých si sami vyberáme. Nie je tu priestor pre platené prednášky. Súčasťou programu je exkurzia v partnerskej výrobnej firme a prezentácie produktov našich partnerov v priestoroch konferencie.

Samozrejme, že večer je pre všetkých pripravený zaujímavý spoločenský program a raut. Posledný ročník presiahol počet 130 účastníkov.

Tu sú niektoré ohlasy na fórum:

Marián Hodas, Kia Motors Slovakia, s.r.o.

„Vrelo odporúčam pre vedúcich údržby ako zdroj nápadov, resp. katalyzátor pre nové nápady. Účastník si môže porovnať, v akom stave je jeho tím (oddelenie) a môže dodať odvahu k realizácii projektov ( procesov), o ktorých len uvažoval.

Výmena skúseností pri implementovaní nových procesov môže pomôcť neopakovať chyby, s ktorými sa už stretli iní."

 

Michal Wachtel, IFE-CR, a.s.

„Zúčastnil som sa už 3. ročníka a očakávanie naplnilo moje predstavy. Veľmi ďakujem a budem sa tešiť na 4. ročník."

 

Štefan Hanuščin, Tatramat - ohrievače vody, s.r.o.

"Jedno z najlepšie organizovaných fór pre technických pracovníkov."

 

Dalibor Javor, Askoll Slovakia, s.r.o.

"Pozitívne hodnotím - je to veľký prínos a povzbudenie do ďalšej práce. Každá údržba má svoje problémy - je dobré vidieť, že rovnaké problémy sú všade a hlavne, že sa dajú riešiť."

Rozhovor viedla Zuzana Lendvayová.

Komentáre

Tento článok ešte nemá žiadne komentáre. Buďte prvý!

TOP články

Hodnotiť a byť hodnotený súčasneUčiteľ a žiak, tréner a športovec, doktor a ...

Go and See formou študijnej cestyChceme sa zlepšovať, no nevieme ako ďalej. Trpíme ...

Prečo potrebujeme Toyota KATA?Pravdepodobne nenájdeme na svete firmu, ktorá je úplne ...

Najnovšie články

IPA sa zúčastní na konferencii HIDA ...Jak vést lidi k vyšší produktivitě v rovnováze

Inovátor, ktorý cestuje okolo svetaRozhovor s Norbertom Brathom, šéfom ...

Prinášame tretie číslo Průmyslového ...Aké sú povinnosti vedúcich pracovníkov? Ako ...
© 2012 IPA Slovakia, All rights reserved