rozšírené vyhľadávanie
SK | EN | CZ
SúvisiaceNovinky
6,04 €Cena bez DPH
Do košíka

Kvalitný dizajn skutočne predáva

Za grafickými dizajnami obalov známych Horaliek, Káveniek a Verbeny stojí Patrik Paul. Výsledky jeho firmy prispeli k prieniku slovenských produktov do sveta. O jeho práci, dizajne na Slovensku a vplyve dizajnu na predaj sa dočítate v tomto rozhovore.

S Patrikom Paulom sa stretnete na konferencii Podnikatelia spojte sa! 29.-30. 4. 2014 v Žiline, kde bude hovoriť na tému Inovatívny dizajn - cesta ku výnimočnosti. Viac o konferencii nájdete tu


Mohol by si stručne predstaviť históriu Tvojej firmy a jej hlavné výsledky?

Firmu som založil spoločne s otcom ešte ako študent architektúry v roku 1991. Spočiatku sme sa venovali klasickým propagačno-reklamným službám. Uspeli sme vo viacerých tendroch pre domáce i zahraničné firimy. Vysokou kvalitou a budovaním vzťahov založených na dôvere sme postupne získali významných klientov ako SIT-Reemtsma, MG Tatragas, Model Obaly Opava, sklárne Kavalier Sázava, Koh-I-Noor, Toma Trade, viaceré významné české mliekarne, Daewoo, a iné.

Po rozdelení Česko-Slovenska sme sa ako jedno z prvých štúdií začali špecializovať na rebranding obchodných značiek, obalový a produktový dizajn. Vyše 18 rokov spolupracujeme s najväčším slovenským výrobcom cukroviniek spol. IDC Holding v oblasti vývoja obalov pod značkami Pečivárne Sereď (Horalky, Mila, Tatranky, Kávenky, Bombi,…) a Figaro Trnava (Verbena, Snehulky, Veľkonočné a Vianočné produkty).

Pre slovenského výrobcu džúsov a nealkoholických nápojov, spoločnosť Mc.Carter sa už 15 rokov staráme o ich obchodné značky a portfólio produktov Rio, Rio FRESH, Zeus, H2O, V12, Energy a Magic Balls a ďalšie. Neustálym a aktívnym procesom inovácií pomáhame na trh uvádzať mnoho noviniek, ktoré vzbudzujú záujem aj v zahraničí, o čom svedčí viacero ocenení z medzinárodných výstav.

Na počiatku takmer 17 ročnej spolupráce so slovenským výrobcom bicyklov KELLYS sme začali budovať silnú značku ako jedinú možnú cestu úspešného boja s lacnou konkurenciou, ktorá sa začínala objavovať v novovznikajúcich obchodných reťazcoch. Skúsenosť potvrdila, že lacné bicykle bez podpory a budovania image sa postupne celkom prestali predávať. Naša práca spočívala nielen v grafickej rovine ale v komplexnom marketingovo - obchodnom poradenstve. Začali sme tvorbou logotypu a tromi modelmi bicyklov. Dnes pre Kellys riešime vyše 150 modelov v 400 veľkostiach, 265 kusov príslušenstva, športového oblečenia a cyklistických doplnkov. S partnermi Tomášom Murínom a Slavom Ozaníkom budujeme a rozširujeme kreatívny tým dizajnérov. Od roku 2007 rozvíjame divíziu priemyselného dizajnu, kde sa navrhujú vlastné originálne dizajny bicyklov a príslušenstvo od skíc konceptov, cez 3D modelácie, clayové modelovanie, taping, strihy, až po výrobu vzoriek a prototypov 1:1. Súčasťou servisu a starostlivosti o značku je aj návrh riešenia expozície na najväčšej cyklistickej výstave Eurobike vo Friedrichshafene, kde patrí KELLYS s plochou 250 m2 k jedným z najväčších vystavovateľov. Súčasťou výstavy sú aj reprezentačné katalógy, videá, 3D animácie, prezentácia na webe.

Z toho, čo hovoríš mám pocit, že ste urobili obdivuhodné diela. Nikde na internete ani v časopisoch alebo na seminároch som nevidel ich prezentácie ani prezentácie Tvojej firmy. Je to zámer alebo nedostatok času, že robíte značky a image iným firmám len nie sebe?

Nie je to zámer, skôr pohodlnosť a zanedbanie dôležitej povinnosti budovať aj vlastnú značku. Za posledných 10 rokov sme nepocítili úbytok práce, tak sme otázku vlastnej prezentácie neriešili. Oveľa ťažššie ako získať novú zákazku je získať do týmu šikovného dizajnéra. Aj na to je ale potrebné budovať si povedomie a meno. Potreba dokončenia portfólia a webstránky je v súčasnosti najvyššou prioritou.

U grafikov a dizajnérov sa niekedy stretávam s tým, že urobia ďaleko viac práce ako im zákazník zaplatí. Musia pochopiť jeho stratégiu a spôsob myslenia, hodnoty, ktoré ponúka vo svojich produktoch a službách, vytvoria množstvo skíc, štúdií a návrhov, z ktorých sa obyčajne využije iba malá časť. Laik navyše nedokáže často posúdiť určité detaily a ich pracnosť. Stáva sa Ti, že urobíte viac ako ste dostali zaplatené a ako sa s tým vysporiadavaš?

Ak sa pracuje srdcom, tak sa stáva veľmi často, že do práce vkladáme výrazne viac, než stanovujú rozpočty. Vždy som to považoval za bonus a pridanú hodnotu, akýsi konkurenčný benefit, ktorý dávame klientom navyše. Ešte nedávno som rokoval priamo s majiteľmi firiem. Dokázali oceniť našu invenciu a prínos pre ich podnikanie. Vo väčšine prípadov majiteľov nahradili riaditelia a manažéri poverení čo najviac šetriť. Cítiť väčší tlak na ceny. Snažím sa napr. vysvetliť zákazníkom, že "ušetriť" 500,- EUR na kreatívnej práci môže znamenať rozdiel v príjmoch z predaja aj o desiatky tisíc EUR. Pri dlhodobej spolupráci majú naši zákazníci praxou overené, že kvalitný dizajn skutočne predáva.

Prečo odchádzajú mnohí slovenskí dizajnéri, priemyselní dizajnéri alebo grafici do zahraničia, keď chcú byť slávni? Slovensko nedokáźe oceniť ich talent a prácu? Alebo ešte ináč - mohol by si porovnať prácu zahraničných a slovenských štúdií z hľadiska kvality a ceny?

Okrem neporovnateľne vyššieho finančného ohodnotenia je motivujúca najmä možnosť pracovať v skúsených kreatívnych týmoch pre svetovo známe značky. Pravdou je, že na Slovensku je málo takých firiem ako napr. OMS, ktoré budujú svoje inovatívne vývojové oddelenia a dokážu nielen ohodnotiť prácu dizajnérov, ale predovšetkým komunikovať s nimi na odbornej úrovni.

Kvalitou dizajnu dokážeme konkurovať zahraničným štúdiám. Chýbajú len väčšie skúsenosti a spätná väzba z realizácie vo výrobných procesoch. Medzi dizajnérskou štúdiou a produkčným výrobkom je dlhá a zložitá cesta, ktorá býva podceňovaná a spravidla aj nedocenená. Výtvarná hodnota duševnej práce sa v zahraničí hodnotí spravodlivou formou licenčných zmlúv. Autor diela dostáva okrem úhrady nákladov na zhotovenie diela aj percentuálny podiel z predaja samotného výrobku. Participuje tak na úspechu spoločne s výrobcom. U nás je taký model spolupráce veľmi zriedkavý a firmy k nemu len neradi pristupujú. Známym príkladom je Slovinská značka Gorenje, ktorá pravidelne oslovuje popredných dizajnérov a nemá problém navýšiť cenu jej produktov práve o licenčný honorár pre autora dizajnu.

Zahrám sa teraz na sebavedomého podnikateľa, ktorý si myslí, že všetkému rozumie. Mám výborný produkt, ktorý sa však nepredáva za cenu a množstvo, ktoré by som si predstavoval. Grafiku na obale alebo dizajn produktu považujem za zbytočnosti a peniaze investujem radšej do výrobných technológií alebo technického riešenia výrobku. Ako by si ma presvedčil z Tvojich skúseností, že si mám objednať služby grafického alebo dizajnérskeho štúdia? Máš nejaké merateľné výsledky, ktoré hovoria o zvýšení predaja alebo hodnoty výrobku u zákazníka?

Merateľnosť vplyvu dizajnu na predaj je predvídateľná, ale v zásade vopred neodhadnuteľná veličina. Ak by som dokázal odhadnúť o koľko % vzrastie predaj produktu pri redizajne, bol by som určite veľmi bohatý. Ak naleštím jablko, predám ho skôr ako keď je matné a nevýrazné. To je staré známe pravidlo. Dievčatá sa tiež upravujú a fintia, aby sa viac páčili.

Život sa zrýchľuje a zákazník dnes žiada novinky častejšie ako v minulosti. Pribúdajú nové modely, nové chute, nové tvary, inovuje sa, aby značka stále prichádzala s niečím novým a pôsobila "čerstvo".

Dostali sme úlohu, niečo vymyslieť na záchranu produktu, ktorý chceli vylistovať z obchodnej siete z dôvodu klesajúceho predaja. Navrhli sme obal sáčku nahradiť exkluzívnejším balením do krabičky. Aby sa výsledná cena produktu zachovala, muselo sa ubrať na gramáži obsahu. Spotrebiteľ dostal atraktívnejší obal za rovnakú cenu a úbytok gramáže vôbec neriešil. Nárast predaja bol v stovkách %. Výrobok sa predáva dodnes. V inom prípade sme navrhli zmeniť nielen obal, ale aj obchodný názov výrobku na SNELLA (v preklade štíhla), ktorý sme doplnili claimom "Štíhla línia". Objemy predaja sa niekoľkonásobne zvýšili. Následný prieskum preukázal, že najdôležitejším podnetom k nákupu bol práve výrok "Štíhla línia".

Pri redizajne cyklistických dresov sme zákazníkovi navrhli okrem grafického redizajnu aj nový strih. Spočiatku zmenu odmietol z dôvodu zvýšených počiatočných nákladov. Nakoniec sa nechal presvedčiť a vypredal plánovaný objem celosezónnej produkcie už prvé týždne.

Skúsenosti našich zákazníkov potvrdzujú návratnosť investícií do kvalitného dizajnu.

Ty aj niektorí Tvoji spolupracovníci ste detailisti, ktorí chcú robiť najlepšie veci na svete a nepustíte z ruky niečo priemerné. Nie je to niekedy na úkor produktivity? Ocení to vôbec zákazník, keď na tom pracujete dlhšie a predpokladám, že požadujete aj vyššiu cenu? Je dnešný svet neustálych zliav a znižovania nákladov vôbec priaznivý pre takúto snahu o dokonalosť a výnimočnosť?

Azda najväčším problémom, ktorý často riešime je snaha realizovať zákazky za nižšie ceny, než sme účtovali v minulosti. Aj keď sa neustále snažíme hľadať cesty ako zefektívniť procesy pri zachovaní vysokej kvality, narážame na limity, ktoré sa obísť nedajú. Najmä práca kreatívnych ľudí sa ťažko meria na človekohodiny. Je to o talente, nadaní a znalostiach. Šikovný a skúsený dizajnér urobí to, čo ostatní nedokážu aj keby mali k dispozícii akýkoľvek čas. Zákazník obyčajne ocení hodnotu práce až keď je konfrontovaný s inou, rozdielnou kvalitou. Potvrdilo sa, že znižovaním cien získam len nižšiu kvalitu a nespokojných ľudí na strane zákazníka aj v našom týme.

Máš nejakých dizajnérov a firmy, ktorých by si mohol uviesť ako vzory?

Som priaznivcom minimalizmu a čistoty. Uznávam autorov a značky, ktorých diela majú svoj charakteristický rukopis identifikovateľný aj bez "podpisu". Za vzor považujem Porsche Design v celej šírke tvorby. Mám rád ich puristické riešenia a prácu s materiálmi. Originálny a jedinečný je Karim Rashid. Úplný opak strohého konzervatívneho Porsche Dizajnu. Páčia sa mi jeho odvážne diela, čistota organických oblých tvarov, hra s farebnými kombináciami. Zaujímavú typológiu má mladý Francúz Ora Ito. Príkladom ako úspešne robiť vlastné PR je Philippe Starck.

Roky sa v Tvojej firme zaoberáte dizajnom v oblasti bicyklov a príslušenstva, takže predpokladám, že tento svet Ti je blízky a dôverne ho poznáš. Nepokúša Vás dizajn e-bikov, kde je dnes oveľa viac nevyriešených problémov ako na klasických bicykloch? Našiel si v tejto oblasti nejaké riešenia, ktoré Ťa zaujali?

Tému e-bikov sme ponúkali nášmu zákazníkovi pred pár rokmi, kedy to vyzeralo, že je to len ďalší módny výstrelok pre pár nadšencov. Dôkazom súčasného boomu je fakt, že nemeckí dodávatelia Elektropohonov a batérií majú vypredané kapacity a nie sú schopní dodávať novým záujemcom. Trochu ľutujem, že sme to nezačali robiť skôr. Sme v štádiu vývoja konceptu e-biku. Hľadáme alternatívne ekologické materiály na báze udržateľného rozvoja. Bolo by skvelé, ak by sa našli na česko-slovenskom trhu inovatívne firmy, ktoré by dokázali ponúknuť napríklad alternatívne konkurenčné produkty v oblasti technológií elektromotorov. Kedysi sme boli strojárska veľmoc a teraz skôr montujeme než vyrábame a vyvíjame.


Patrik, Slováci navrhujú autá vo svetových automobilkách, chlapci z firmy 30/70 productions získavajú významné postavenie v dizajne obchodov s elektronikov v celej Európe, aj výsledky práce Tvojej firmy prispeli k prieniku slovenských produktov do sveta. Mohol by som ďalej spomenúť vodu Rajec, Tatratea od firmy Karloff, atď. Tam všade vidím silný vplyv dizajnérov a grafikov na budovanie značky a zvyšovanie podielu na trhu. Ako vidíš budúcnosť spolupráce kreatívnych firiem, ako je Tvoja, s priemyselnými a obchodnými firmami?

Je to o ľuďoch na oboch stranách, o pochopení a dôvere. Mali by sme sa častejšie stretávať na spoločných fórach, viesť konštruktívny dialóg a pozorne načúvať s cieľom pochopiť. Musíme sa navzájom spoznávať a učiť. Učiť sa estetike, učiť sa rozpoznávať kvalitu a vedieť ju ohodnotiť. Ak dokážeme presvedčiť, že dizajnéri nie sú len vykonávači zadaní a plniči úloh z briefov, ale spolutvorcovia a spoluautori podnikania, bude sa vnímať kreatívna dizajnérska práca ako výtvarná a umelecká duševná činnosť nadaných talentovaných ľudí a nielen remeselne zvládnutá práca hodnotená paušálmi a hodinovými sadzbami. Rovnako dôležité je, aby dizajnéri a kreatívci pochopili svoj podiel zodpovednosti a uvedomili si, že vývoj produktov so sebou prináša vysoké riziká a náklady najma na priemyselné formy pre sériovú výrobu.


Aké hodnoty rešpektujete v Tvojej firme? Máš nejaký sen, ktorý si chceš ešte splniť?

Hodnoty nestačí mať vyvesené na nástenke. Treba ich žiť každý deň. Snažíme sa zaviesť do života firmy a vzťahov najmä dôveru, lásku, poriadok a spravodlivosť, ktoré sú predpokladom pre rozvoj inovatívnosti a kreativity.

Sníval som o veľkých veciach, ale zistil som, že plnenie veľkých snov prináša často príliš vysoké obete. Momentálne snívam o získaní múdrosti, ktorá mi ukáže, ktorý z mojich snov stojí za to snívať ďalej.

Rozhovor viedol Ján Košturiak.

 

Autor:
Profil autora - všetky články autora - všetky produkty autora - kalendár autora Zuzana Lendvayová, Manažér marketingu
Mobil: +421 910 944 226
Telefón: +421 41 23 99 080
E-mail: lendvayova@ipaslovakia.sk

Komentáre

Tento článok ešte nemá žiadne komentáre. Buďte prvý!

TOP články

Inšpirujte sa benefitmi, ktoré ...Od účastníkov Master štúdia priemyselného ...

Nový svet podnikania – všetko bude ...Stojíme na prahu zásadnej zmeny vo svetovej ekonomike, na ...

Trhovisko príležitostí a nápadov, ...V dvoch aprílových dňoch tohto roku sa v Žiline ...

Najnovšie články

Nové číslo časopisu Průmyslové ...V druhom tohtoročnom vydaní vás zaujme:

Prestaňme sa vyhovárať„Ja nie som vôbec kreatívny!" Univerzálna výhovorka, ...

Inovativní podnik 21. století vytvářejí ...Postavit byznys na geniální myšlence a dále jej rozvíjet je ...
© 2012 IPA Slovakia, All rights reserved