rozšírené vyhľadávanie
SK | EN | CZ

Ako budovať inovačné centrá?

Je dôležitejšie šetriť alebo zarábať?

Na poradách vedenia firmy sa často rieši neporiadok vo výrobe, nefungujúce plánovanie a riadenie výroby, chýbajúci materiál prípadne nevyužití pracovníci v sklade alebo v náraďovni. Vieme, že nám nesedia normy, že ľudia majú rezervy v disciplíne, že možno 50 % z nášho pracovného času je plytvanie, ktoré nepridáva hodnotu. Toto všetko vieme a venujeme tomu možno 90 % nášho úsilia a času. Voláme to operatíva. Nadávame na ňu, ale máme ju radi. Cítime sa niekedy nepostrádateľní a veľmi dôležití, keď riešime naliehavé veci.

A čo veci dôležité?

Napríklad: Na čom budeme tvoriť hodnotu a zarábať za 5 rokov? Aké nové riešenia pripravujú naši zákazníci? Na čom novom pracujú výskumníci v našom odvetví? Aké prevratné technológie sa na nás valia z iného odvetvia, ktoré vôbec nepoznáme? A čo nové materiály, technológie a aplikácie, o ktorých sme možno už niečo počuli, ale nemáme s nimi žiadne skúsenosti? Aké príležitosti prináša svet, ktorý odborníci označujú slovami – transformácia alebo metamorfóza? Všetci hovoria, že najlepšia stratégia je byť pripravený. Ale na čo? Keď diskutujeme vo firmách o nových trendoch a zmenách, ktoré prebiehajú obrovskou rýchlosťou, mnohí hovoria o zlej dobe. Neexistujú zlé správy ani zlé časy, existujú iba firmy a ľudia, ktorí nemajú správne informácie o zmenách vo svojom biznise, nevedia ich interpretovať a nemajú znalosti na to, aby na ne vedeli správne reagovať. Inými slovami – nemajú schopnosť inovovať – seba, svoje znalosti, procesy, produkty a služby. Nemajú čas na svoju budúcnosť.

 Obr.1. Prečo nás ničí operatíva a prečo sa niekedy lídri stávajú brzdami.
 

Inovačné centrá – ako na to?

Inovačné centrum dnes potrebuje každá firma. Nie je to žiadna potemkinovská dedina, ani teoreticko – výskumný moloch, ktorý míňa množstvo papiera a peňazí. Je to centrum, v ktorom sa tvorí budúcnosť, centrum, ktoré spracováva informácie a snímky zo "satelitnej mapy svetového biznisu”. V každej firme sú dve firmy – tá, ktorá zarába peniaze dnes (firma výroba) a tá, ktorá pripravuje budúce biznisy (firma inovácie). Ktorá z nich je dôležitejšia? Odpovedzte si sami – či je to vaše dnešné prežívanie, alebo dlhý, bezpečný a kvalitný život.

 Obr.2. Firma „výroba" a firma „inovácie" – dva v jednom

Odpovedzme si na niekoľko základných otázok:

Čo by malo robiť inovačné centrum?

  • Skenovať a vyhodnocovať zmeny v podnikateľskom prostredí – zákazníci, konkurencia, iné odvetvia, trendy, nové materiály, technológie a biznis modely a pod.
  • Pripravovať účinné akcie na zmeny v okolí – využívanie príležitostí a eliminácia ohrození
  • Vytvárať inovačný ekosystém – prostredie v okolí firmy, prepájanie s expertmi v rôznych odboroch, v oblasti výskumu a inovácií, vo svete zákazníkov a pod.
  • Pripravovať nové podnikateľské príležitosti a inovačné projekty – nápady, prototypy a ich premena na biznisy (obr.3)
  • Moderovať workshopy a viesť inovačné projekty – organizácia, metodika, výcvik ľudí, poradenstvo a kaučing
  • Workshopy so zákazníkmi, spoznávanie ich prostredia, problémov a očakávaní, vytváranie dlhodobého partnerstva inovačnej spolupráce, zvyšovanie image u zákazníkov
  • Príprava a testovanie inovácií vo fáze prototypov – spätné väzby od zákazníkov, dolaďovanie biznis modelov, technológií, kvality, ceny a pod.
  • Doťahovanie nových biznisov do realizácie spoločne s obchodom, marketingom, technickým úsekom, výrobou a pod.
  • Vytváranie pozitívnej energie kreativity a inovácií vo firme, namiesto negatívnych emócií a kritizovania, budovanie kultúry slobody a spolupráce, tolerancie rizika a chýb vo fáze prototypovania, prilákanie talentov z okolia do firmy
  • Organizuje akcie, ktoré napomáhajú inovačnej kultúre vo firme – stretnutia s inšpiratívnymi osobnosťami, semináre, tréningy, workshopy, návštevy iných organizácií, a pod.
  • Pripravuje podklady a spolupracuje na vytváraní a realizácii stratégie podniku

Obr.3. Premena nápadov na biznisy


Ako by malo fungovať inovačné centrum?

  • Pre inovačné centrum stačí jeden kvalitný človek na plný úväzok, ktorý má podnikateľské myslenie a praktické znalosti z oblasti inovácií, vie spájať rôznych odborníkov a oddelenia, budovať vzťahy v externom prostredí, vytvárať siete spolupráce a vytvárať projekty a projektové tímy. Nemáte ho? Pripravíme vám ho v našej Podnikateľskej univerzite.
  • Šéf inovačného centra (CIO – Chief Innovation Officer alebo Business Excellence Manager) by mal byť buď súčasťou najvyššieho vedenia firmy, alebo by mal priamo podliehať najvyššiemu manažérovi prípadne majiteľovi firmy. Okrem budovania inovačnej kultúry, má za úlohu budovať aj efektívnu organizáciu a metodiku práce na inovačných projektoch – metodika a metódy, vyčlenený čas na projekty, trénovanie ľudí, jasné pravidlá a metriky hodnotenia inovácií a pod.
  • Je dobré, ak majú vo firme ľudia vyčlenený čas na inovácie – napr. 15 – 20 % z pracovnej doby, časť tohto času je organizovaná na prípravu a časť na spoločné stretnutia a výsledky tejto činnosti sú vyhodnocované (aj keď iným spôsobom ako výsledky práce vo firme „výroba").
  • Inovačné centrum premieňa nápady na biznisy, aj keď v inom pomere a čase, ako premieňa výroba materiál na výrobky. Výkonnosť inovačného centra je teda merateľná a prináša v priebehu niekoľkých rokov 10 - 20 násobné finančné zdroje, ako sa spotrebovalo.
  • Približne 50 % pracovníkov v inovačných projektoch sú ľudia z externého prostredia, ktorí majú špecifické znalosti (inovační experti, odborníci na nové technológie, materiály, metódy práce, priemyselní dizajnéri, grafici a pod.).
  • Pri meraní výsledkov inovačného centra je dôležité aj experimentovanie, ktoré niekedy prináša neúspešné výsledky, ale vytvára znalosti a skúsenosti. Inovácie zároveň priťahujú výnimočných ľudí a vytvárajú pozitívnu podnikovú kultúru.

  

Ako začať?

  • Definovať zodpovedného človeka za inovácie.
  • Vyčleniť tím ľudí na inovácie.
  • Definovať jasné pravidlá – čas, právomoci a zodpovednosť, hodnotenie výsledkov práce, atď.
  • Vypracovať a osvojiť si metodiku, aby tím pracoval efektívne – ako skenovať príležitosti, ako generovať a vyberať nápady, ako pripravovať a testovať prototypy a biznis modely, ako premieňať prototypy na úspešné biznisy.
  • Vytvoriť inovačný ekosystém – sieť kontaktov, partnerov, ktorí majú znalosti, technológie a pod.
  • Definovať správne formáty pre budovanie inovačnej kultúry a DNA – pozitívne inšpirácie, workshopy, projekty, semináre a diskusie, konferencie, intranet, manuály, návštevy firiem a pod.

  

Z čoho financovať takéto centrum?

A z čoho financujeme mnohé zbytočné aktivity, ktoré nikdy nevytvorili skutočnú hodnotu? Tu predsa hovoríme o jadre celého podnikania a podniku, na ktorý musíme investovať prostriedky rovnako, ako ich investujeme do nových strojov a technológií. Po rozbehnutí, si centrum do 2-3 rokov musí dokázať zarábať peniaze samo, ak sa vo firme vytvorí vhodný systém „inovačnej dane z pridanej hodnoty". Nepoznám lepšiu investíciu, ako takú, ktorá dlhodobo vytvára nadpriemernú pridanú hodnotu, buduje konkurenčný náskok, znižuje riziko podnikania a rozvíja znalosti, ľudí a kultúru firmy. Samozrejme, ak firma vytvorí „inovačný úrad" a zamestná v ňom neschopných teoretikov alebo byrokratov, tak je to vyhodená investícia. Rovnako, ako keď nájdete pre centrum šikovného inovátora a vrcholový manažment firmy ho v tom nechá samého.

 

Zhrňme si niektoré argumenty pre inovačné centrum a proti nemu.

Proti: 

  • Nepotrebujeme ďalšie útvary (veru, už máme dosť tých, čo míňajú peniaze a vymýšľajú blbosti) a ani na to nemáme čas. V podstate inovujeme – čo v preklade znamená, že sa snažíme robiť to, čo chcú zákazníci a z času na čas modernizujeme naše spôsoby práce a technológie.
  • Biznis beží aj bez inovácií.
  • Keď príde niečo nové, prispôsobíme sa, tak ako v minulosti.
  • Vymýšľanie nových vecí zdržiava, potrebujeme sa sústrediť na to, čo práve robíme.
  • Priznajme si, že sa nám jednoducho nechce a hľadáme výhovorky.

Pre: 

  • Potrebujeme sa vyhrabať z biznisu, kde sa súťaží iba nízkou cenou.
  • Boli by sme radi, keby stratégia firmy bola v našich rukách a nie v rukách nevyspytateľných zákazníkov.
  • Radi by sme do firmy prilákali náročných zákazníkov, ktorí hľadajú výnimočné riešenia.
  • Chceme, aby k nám prišli pracovať najlepší ľudia.
  • Chceme mať náskok pred konkurenciou a predávať s vyššou maržou.
  • Už nás nebaví iba kopírovať, čo robia druhí, motivuje nás robiť niečo poriadne.
  • Nechceme byť nepríjemne prekvapení vývojom, ktorý sme nezachytili včas, turbulencie a zmeny v biznise chceme využívať vo svoj prospech.

John Fitzgerald Kennedy kedysi povedal: „Problémy sveta nemôžu vyriešiť skeptici a cynici, ktorých obzory sú obmedzené viditeľnou realitou. Potrebujeme mužov a ženy, ktorí dokážu snívať o veciach, ktoré nikdy neboli." Kennedy teda sníval o veciach, ktoré nikdy neboli. A nakoniec ho zabil vrah, ktorého možno poslali skeptici a cynici. Firmy, ktoré nedokážu snívať o veciach, ktoré nikdy neboli a realizovať ich, sa zabijú samé

Komentáre

Tento článok ešte nemá žiadne komentáre. Buďte prvý!

TOP články

Kvalita v administratívnych procesochKvalita vo výrobných firmách je vždy chápaná ako ...

Výrobný manažment bližšie k ľuďomAni špičkový futbalista, ktorý neustále netrénuje, ...

Nebojme sa lean administratívy alebo ...Vo februári otvárame druhý ročník Master štúdia štíhlej ...

Najnovšie články

USA Study Tour 2017Spojené štáty americké sú krajinou ...

Ako nevyhorieťV dnešnej dobe sa čoraz častejšie stretávam u svojich ...

Vedúci zamestnanci a ich povinnostiAbsolvent práva na Právnickej fakulte Univerzity Mateja ...
© 2012 IPA Slovakia, All rights reserved