rozšírené vyhľadávanie
SK | EN | CZ
SúvisiaceNovinky

Powerpointové orgie

Výstrednosť v chovaní, samopaš a sebaprezentácia. Neviazané, bujaré hýrenie časom a rozvášnenie vlastných zmyslov za pomoci Powerpointu spojené s vyvrcholením vo forme odsúhlasenej prezentácie.

Schopnosť predviesť sa s pomocou Powerpointu sa stala základnou zručnosťou pre kariérny postup v mnohých, nielen globálnych firmách. Mnoho firiem sa tak nevedomo dostáva do silnej závislosti na powerpointe a výrazne znižuje svoje šance byť úspešnejší.

Na začiatku používania Powerpointu vo firme zažívame mierne euforické obdobie. Namiesto šedi textu prichádza pokus o zjednodušenie a vizualizáciu komunikovaných myšlienok. Neskôr prichádza prvé obdobie sebaklamu. Aktívne vyhľadávame krajšie grafy, tabuľky, vytvárame "umelecké" šablóny, pridávame pútavejšie videá. Z obsahu sa postupne presúvame na formu. Pozlátko sa stáva dôležitejšie ako jadro.

Konečné štádium závislosti sa prejavuje výrazným rozdielom medzi powerpointovou skutočnoťou a realitou, deštrukciou zdravého rozumu, neefektívnymi mítingami, zvýšenou mierou nejasností a tým aj obmedzenou schopnosťou konať.

AKO SPOZNAŤ FIRMU ZÁVISLÚ na Powerpointe:

  1. Väčšina mítingov je založená na powerpointovej prezentácií. Konajú sa v zasadačkách, ktoré sa stávajú najvyťaženejším zdrojom firmy. Nájsť voľnú zasadačku býva najväčší firemný problém mnohých ľudí.
    Koľko mítingov prebieha vo Vašej firme bez potreby Powerpointu? Viete si vôbec predstaviť mítingy bez Powerpointu v zasadačke?
  1. Ľudia v administratíve sú pohltení do prípravy rôznych prezentácií, tabuliek, grafov a reportov. Obecne sa vo firme zvyšuje podiel času stráveného prípravou prezentácií, úpravou slidov ako skutočnou prácou a premýšľaním nad obsahom. Začínajú sa používať rovnaké slidy v rôznych situáciách s iným kontextom.
    Často je forma dôležitejšia ako obsah, a tak prichádza na rad aj marketingové oddelenie, ktoré vie použiť tie "správne farby".
  1. Čas prezentácie s Powerpointom prekračuje následný čas diskusie. Powerpoint začína vytvárať bariéry v komunikácii. Namiesto podpory komunikácie, ju skôr brzdí a robí jednosmernou. Prezentujúci hovorí k publiku, nie s publikom. Koľkokrát je na konci prezentácie ticho? Žiadne otázky. Koľkokrát prezentujúci, odpovedá na prichádzajúce otázky, je to na slide číslo, je to v tabuľke.... namiesto jasnej odpovede. Koľkokrát sa diskusia zvrtne len na obhajobu dotknutých strán?

  2. Rastie celkový počet slidov v prezentácii. Prezentácie sa stávajú zložitejšie na porozumenie hlavnej myšlienky. Koľko ľudí pri powerpointovej prezentácií robí aj niečo iné, ako aktívne vníma obsah? Veľakrát sa poslucháči mnohých prezentácií dostávajú do "Zombie" módu. Pamätáte si, aký bol kľúčový odkaz poslednej prezentácie, ktorej ste sa zúčastnili? Kedy naposledy ste boli na prezentácii s jedným slidom?

  3. Väčšine rozhodnutí predchádza powerpointová prezentácia (Budget, projekt, nový produkt, ...). Aby som bol presnejší séria upresňujúcich prezentácií v PowerPointe. Verzia jedna väčšinou nestačí, a tak je tu cyklus prezentácií.
    Obecne mítingy s powerpointom strácajú na efektivite. Powerpoint bol vymyslený na uľahčenie komunikácie myšlienok, ale zdá sa, že je to presne naopak. Zamyslite sa prosím, prečo nekomunikujeme jasnejšie, stručnejšie a priamo na mieste činu?


Powerpoint slide

 

IDE TO AJ BEZ Powerpointu

Jeff Bezos z Amazonu, Jeff Weiner z LinkedIn a dokonca aj US Army zakázali vo svojich organizáciách používať Powerpoint. Nebojte sa, neprešli na Google prezentácie alebo Prezi :).

Hlavným zmyslom zrušenia Powerpointu v Amazone je podporiť jasnosť a jednoznačnosť v komunikácii, čo umožňuje lepšie rozhodnutia. Powerpoint je ľahký pre prezentujúceho, prirovnáva sa k barličke, ale ťažký pre publikum, tvrdí Jeff Bezos. Preto v Amazone prešli na 4-6 stranové memo príbehy.

Zároveň úpenlivo pracovali na eliminácii odrážok, nakoľko nevykresľujú kontext a nevytvárajú žiadny vzťah alebo porovnanie dôležitosti medzi sebou. Ľudia musia svoje myšlienky prezentovať kompletnou vetou, čo zlepšuje porozumenie procesu myslenia. Jasne formulovať svoj návrh je zvyčajne ťažšie ako vytvoriť XY stranovú prezentáciu. Vo vete musíme premyslieť celkový zmysel. Preto musíme lepšie porozumieť problému, pochopiť podstatu, čo je dôležité a ako všetko spolu súvisí.

Druhým zvykom v Amazone je, že porady sa začínajú úvodným tichom, počas ktorého si všetci čítajú pripravené materiály. Nasledujú otázky k autorovi. Oddelenie písaného a hovoreného slova výrazne šetrí čas celkovej doby porady. Obľúbenou prvou otázkou v Amazone je: "Aký je najsilnejší argument proti Tvojmu návrhu?"

V iných spoločnostiach používajú zasielanie materiálov 24 hod pred poradou. Vždy si to však niekto zabudne prečítať, a tak sa nemá k čomu vyjadriť. Aspoň je to kratšie :). Lepšie je urobiť vždy súčasťou prípravy na míting jeden sumarizačný slide, ktorý si musí prečítať každý.

"Powerpoint nás robí hlúpejšími, a preto ho považujeme za internú hrozbu." hovorí generál amerických námorných jednotiek James N. Mattis. Vytvára ilúziu porozumenia problému a ilúziu, že to máme pod kontrolou. Realita je zväčša iná. Aj to boli dôvody, prečo je v armáde USA zakázaný a považovaný za nepriateľa.

Pridáte sa k zákazu Powerpointu vo firme?

 Powerpoint

Tento príspevok nie je o zrušení Powerpointu. Je to o efektívnejšej práci s Powerpointom. Powerpoint by mal plniť hlavne úlohu nástroja podpory komunikácie. Musí napomôcť jasnosti komunikovaného obsahu, aby umožnil rýchlejšie a presnejšie rozhodnutia.

Najdôležitejšie je položiť si pred každou prezentáciou nasledujúce dve otázky:

"Akú akciu chcem od publika?" Nechcem sa len vyrozprávať, pochváliť, odprezentovať,...?

"Aké sú potreby a zainteresovanosť publika na téme?" Riešim témou len svoje problémy,...?

Kombinácia dvoch predchádzajúcich myšlienok vedie ku kľúčovému odkazu prezentácie.

TIP:

Začnite namiesto nekonečných prezentácií viac používať A3 report. Buďte struční a konkrétni. Zlepšite svoje schopnosti zamerať sa na dôležité. Na jednom formulári uvidíte všetko, čo potrebujete, čo umožní každému rýchlo porozumieť riešenej problematike a zapojiť sa. Technika sa dá použiť:

  • pri plánovaní a navrhovaní zmien,
  • pri tímovom riešení problémov,
  • ale aj pri review statusu projektov.
Prostredníctvom A3 eliminujete plytvanie a nejasnosti pri komunikácii. Ušetríte množstvo Vášho času.

Viac sa dozviete na pripravovanom seminári A3 Report.

Po zaregistrovaní si zadarmo stiahnite formulár A3 Report.pdf .


PS: Ďakujem za názov Janovi Košturiakovi, od ktorého som počul tento pojem prvýkrát.

Chcete odoberať newsletter IPA Slovakia?

Stačí, ak vyplníte vašu e-mailovú adresu.

Komentáre

Tento článok ešte nemá žiadne komentáre. Buďte prvý!

TOP články

Ako dosiahnuť a udržať ozajstný systém ...Viedol stovky projektov Kaizen v čase, keď sa publikácie ...

5 dôvodov, prečo sa zúčastniť ...Pozvánky na nové konferencie dostávate takmer každý ...

Výrobný manažment inšpiruje ako ...Konferenciu Výrobný manažment organizuje spoločnosť ...

Najnovšie články

„Vojna odborárov. Avizujú ostrý ...V posledných dňoch počúvame z médií o ...

Časopis Průmyslové inženýrství ...Opäť sme pre vás pripravili zaujímavé čítanie ...

Naberte poznatky – naštartujte ...Už od roku 2001 realizujeme Master štúdium ...
Klasická verzia webu
© 2012 IPA Slovakia, All rights reserved