rozšírené vyhľadávanie
SK | EN | CZ

Strategické inovácie a príležitosti

Na stiahnutie 

Šetrením ešte nikto nezbohatol. Znižovanie nákladov je dobré, ale je to nutnosť a tento potenciál sa rýchlo vyčerpáva. Až 90 % času venuje väčšina ľudí vo firme činnostiam, ktoré súvisia s operatívou a zarábaním peňazí dnes. Čo bude zajtra? Aké hrozby a príležitosti sa odohrávajú vo svete permanentnej nestability a ako na ne reagujeme? Ak je nejaká oblasť, ktorá môže zaistiť konkurenčnú schopnosť podniku v budúcnosti, tak sú to strategické inovácie a príležitosti. Úspech nie je dielom náhody, ale systematickej práce.

Skúste sa zamyslieť nad nasledujúcimi otázkami:

  • Aké nové materiály a technológie sa vyvíjajú dnes v laboratóriách a preniknú v ďalších desaťročiach do nášho biznisu?
  • Aké spoločenské a technické trendy sa presadia v ďalších rokoch?
  • Aké alternatívy na uspokojenie našich zákazníkov prichádzajú z iných oborov podnikania?
  • Ake sú sny, túžby a nenaplnené potreby našich zákazníkov?
  • Kde existujú oblasti pre vytvorenie úplne nových oblastí podnikania, nové trhy s novými zákazníkmi?
  • Aké trendy môžu ohroziť alebo úplne zmeniť náš súčasný biznis v ďalších rokoch?
  • Uvádzate v súčasnosti na trh inovácie, ktoré do troch rokov vytvoria 50 % vašich tržieb?
  • Máte pripravené na schválenie inovačné projekty, ktoré do 4 rokov prinesú rast tržieb o 50 %?
  • Máte premyslené inovačné nápady, ktoré do piatich rokov prinesú rast tržieb o 50 %?

Sú to otázky, na ktoré v podnikoch väčšinou nedostávam odpovede, alebo ľudia s rozpačitým úsmevom hovoria – nemáme čas. Inými slovami – sme takí zaneprázdnení, že nemáme čas zarábať peniaze a vytvárať budúcnosť našej firmy.

Ale prečo nemajú čas? Aj Michelangelo, Edison, Einstein alebo Jobs mali 24 hodín denne. Problém sa obyčajne volá „operatíva". Všetci na ňu nadávajú a všetci ju milujú. Hodiny dokážu riešiť nepodstatné veci, ktoré vzbudzujú pocit naliehavosti namiesto toho, aby zodvihli hlavu a venovali sa dôležitým veciam.

Cesta k Vášmu rozhodnutiu

Myšlienka spolupráce je založená na nasledovných princípoch:

  • Majitelia firmy, vrcholoví manažéri a podnikatelia, sa musia vedieť odpútať od operatívy a naučiť sa systematicky pracovať na budúcnosti svojej firmy.
  • Inovácie nie sú kreativita ani vývoj výrobkov, je to systematický proces, ktorým sa uchádzame o peniaze zákazníkov tým, že im ponúkneme vysokú hodnotu.
  • Inovačný proces prebieha v piatich základných oblastiach – vytváranie hodnoty pre zákazníka a podnik (zvyšovanie maximálnej ceny a zisku), hľadanie zákazníkov a nezákazníkov, produkty a služby, procesy, zdroje a znalosti.
  • Na spoločných projektoch vo vašej firme sa naučíme jedinečnú metodiku inovácií, ktorá začína analýzou príležitostí na trhu, zákazníkmi a ich potrebami a končí uvedením produktu na trh. Zároveň vytvoríme inovačný proces v podniku, nastavíme jeho organizáciu a riadenie a pripravíme ľudí na prácu v ňom.

 

Postup riešenia

  1. Firma definuje tému inovačného projektu, vyberie pracovníkov pre inovačný tím (zastúpenie marketingu, obchodu, servisu, vývoja, technickej prípravy výroby, výroby, nákupu, logistiky, kvality, ekonomiky) a vyčlení pre nich kapacitu minimálne 4 dni v mesiaci počas trvania projektu. Typický inovačný projekt prebieha počas 6-12 mesiacov.
  2. Projektový tím sa stretáva na 1-2 denných stretnutiach s odstupom 2 – 4 týždne, na ktorých sa pod vedením externých kaučov riešia jednotlivé časti projektu. Každé stretnutie začína krátkym teoretickým úvodom k metódam, ktoré budú použité. V čase medzi stretnutiami jednotliví členovia tímu, vrátane externých, pripravujú podklady na ďalšie stretnutie.
  3. Externí členovia tímu z IPA zodpovedajú za metodické vedenie projektu, vyškolenie členov tímu v metodike projektového riadenia a inovácií, poskytujú kaučing členom tímu a riešia niektoré špecifické úlohy. V prípade potreby vytvárajú prepojenia tímu na špecializované externé pracoviská (napríklad Fraunhoferove inštitúty, vysoké školy alebo externé vývojové pracoviská) a zapájajú do práce tímu grafikov, dizajnérov, priemyselných dizajnérov alebo iných špecialistov.
  4. Výsledky projektu sú monitorované a pravidelne prezentované sponzorovi projektu z vedenia spoločnosti, k projektu sa vedie podrobná dokumentácia, ktorá v budúcnosti slúži ako metodická podpora pri ďalších projektoch. Súčasťou projektu je vytváranie metodickej príručky inovačného procesu, tréningových materiálov a informačného systému pre inovačný proces v danej firme.


Za úspešné ciele projektu sa považujú:

  1. Úspešný inovačný projekt, ktorý dosiahol definované ciele (typický pomer náklady/ročné prínosy – 1:10)

  2. Zavedený a funkčný inovačný proces vo firme, vrátane financovania, systému rozvoja znalostí, vlastnej metodiky, organizácie a riadenia projektov, merania výkonnosti inovačného procesu.

  3. Pripravení pracovníci firmy, ktorí prakticky ovládajú inovačnú metodiku a vedenie inovačných projektov.

 



Referencie

Atrea - Bonatrans Group – Borcad - Brano Group - Continental – Danfoss Compressors - Decodom – Dema - DHL - Elcom – Embraco - Finidr – Fosfa – Hanil - Hella - IDC Holding – KROS - K4 – Lasselsberger – Leoni - Linet - Miele – Meopta - OMS – Rádio Impuls - Rautenbach – Rodenstock - Sauer Danfoss - Siemens – Steag - Škoda Auto – Tatraclima - Vital - Visteon – Volkswagen - Witte – WOCO - 2N Telekomunikace a i.

Komentáre

Tento článok ešte nemá žiadne komentáre. Buďte prvý!

TOP články

Štíhla administratíva v praxi – ...Prípadová štúdia Filozofia štíhleho riadenia nachádza ...

Z bludných kruhov administratívyĽudia vo firmách na nevýrobných pozíciách ako HR, nákup, ...

Inšpirujte sa benefitmi, ktoré ...Od účastníkov Master štúdia priemyselného ...

Najnovšie články

Kdo to se mnou sedí u stolu?Výběr vhodného člověka do firmy je klíčem k úspěchu ...

Teambuilding – áno či nie?Podstata a zmysel teambuildingu vo firme Často sa v ...

Master štúdium štíhlej administratívy ...V novembri 2015 sme spustili nový ročný program Master ...
© 2012 IPA Slovakia, All rights reserved