rozšírené vyhľadávanie
SK | EN | CZ

Brainstorming

Metóda na podporu generovania nápadov (brain - mozog, storming - útočenie, búrka)

Vznikol ako kritika klasického vedenia porád, na ktorých sa skôr ozývajú oponenti nových nápadov ako ich obhajcovia, čo spôsobuje odmietnutie nápadu a má negatívny vplyv nielen na jeho autora, ale aj na ostatných, ktorí sa rýchlo poučia na chybách iného a ak by aj nejaký nápad mali, nechajú si ho radšej pre seba.

Základným princípom brainstormingu je oddelenie generovania nápadov od ich hodnotenia a určenie takých pravidiel, ktoré uvoľňujú atmosféru a vytvárajú podmienky pre generovanie veľa originálnych nápadov a vzájomnú inšpiráciu.



Pre používanie tejto metódy je podstatné dodržať niekoľko pravidiel:


1. NEKRITIZOVAŤ

Fáza generovania nových nápadov musí byť oddelená od ich hodnotenia. V praxi to znamená, že účastníci brainstormingovej schôdzky sa musia zdržať kritiky prezentovaných nápadov. 


2. ORIGINALITA

Atmosféra by mala byť taká, aby podporovala tvorbu najnezvyčajnejších nápadov. Každý by mal dať svojim myšlienkam voľný priebeh a uvoľniť sa tak, aby sa zrušila aj autocenzúra. Treba prekonať úroveň všedných myšlienok a nebáť sa vysloviť originálne nápady. Veľa geniálnych riešení vzniklo práve z bláznivých nápadov. 


3. INŠPIRÁCIA

Účastníci brainstormingu by mali nápady iných pokladať za živnú pôdu pre tvorbu svojich originálnych nápadov. Mali by ich kombinovať s vlastnými a tým dopomôcť k tomu, aby brainstormingový tím vytvoril viac nápadov, ako by bol súčet nápadov jednotlivých členov, ktorí by riešili problém samostatne. 


4. MNOŽSTVO

Množstvo nápadov je dôležitejšie ako by sa na prvý pohľad zdalo. Kvantita zvykne prerásť do kvality. Čím viac nápadov vznikne, tým je väčší predpoklad, že sa medzi nimi nájdu aj využiteľné nápady. Odvaha povedať aj tie najfantastickejšie nápady podporuje tvorbu ďalších.


RIEŠENÝ PROBLÉM

Nemal by byť definovaný zložito a nemal by predstavovať celý komplex problémov. Aj tie najzložitejšie problémy možno rozložiť a naformulovať tak, že im porozumejú aj tí, ktorí sa nimi doteraz vôbec nezaoberali. Najlepšie je, ak si tím po krátkom úvode, ktorý urobí moderátor, spoločne zadefinuje problém, podľa možnosti do definície, ktorá je výstižná a obsahuje čo najmenej slov. Zo skúsenosti vyplýva, že by pri definovaní nemali byť použité cudzie slová, ktoré si potom každý vysvetľuje inak, lebo nikto nechce priznať, že im celkom presne nerozumie. 


MODERÁTOR

Názory niektorých expertov, že moderátor nemusí vôbec rozumieť problému, neraz v praxi ukázali, že členovia riešiteľského tímu stratia dôveru k metóde ak zistia, že moderátor problému vôbec nerozumie, resp. o ňom ešte nepočul. . Moderátor by mal totiž vedieť, okrem iniciovania generovania nápadov, aj sám sa zapojiť a byť aktívnym účastníkom generovania nápadov. Mal by mať v rezerve pripravené nápady pre situácie, keď nastane ticho a nikomu sa nedarí nič vymyslieť. Jeho dôležitou úlohou je vedieť nápady iných nielen rozvíjať, ale aj preformulovávať do takej výstižnej podoby, ktorá umožní zapísať ich pomocou jedného - dvoch slov. Dôležité je, aby preformulovaním nestratili, ba podľa možnosti skôr získali na význame. 


BRAINSTORMINGOVÝ TÍM

Odporúča sa, aby do neho boli vyberaní odborníci z rôznych oblastí, disciplín, smerov a odvetví. Pokiaľ ide o odbornosť ukázalo sa, že neodbornosť, ale pritom dobré pochopenie problému pomáha pri vzniku netradičných, originálnych, neraz až bláznivých nápadov, ktoré môžu prispieť k inováciám najvyšších rádov. 
Neodporúča sa, aby boli v tíme súčasne nadriadení aj podriadení. Psychológovia to presvedčivo zdôvodňujú tým, že podriadení majú strach pred nadriadenými povedať nápady, ktoré sú síce originálne, ale mohli by pôsobiť až smiešne. Podobne nadriadení nemajú odvahu povedať neoverené nápady, ktoré im napadli, aby sa nezhodili pred svojimi podriadenými.
Tím by mal byť zložený zo 4 – 12 osôb. Menej účastníkov znižuje množstvo a rôznorodosť nápadov, viac účastníkov ako 12 je ťažké moderovať v zmysle pravidiel brainstormingu


Ďalšie články z kategórie

-   Toyota Kata
-   Lean Layout
-   Force field analýza
-   VSM v službách
-   Kamishibai
-   Red tag

TOP články

Prečo potrebujeme Toyota KATA?Pravdepodobne nenájdeme na svete firmu, ktorá je úplne ...

Go and See formou študijnej cestyChceme sa zlepšovať, no nevieme ako ďalej. Trpíme ...

Optimalizácia logistického systémuOptimalizácia, často skloňované, obľúbené a ...

Najnovšie články

Štíhla administratíva v praxi – ...Prípadová štúdia Filozofia štíhleho riadenia nachádza ...

Kdo to se mnou sedí u stolu?Výběr vhodného člověka do firmy je klíčem k úspěchu ...

Teambuilding – áno či nie?Podstata a zmysel teambuildingu vo firme Často sa v ...
© 2012 IPA Slovakia, All rights reserved